گلایه دانشجویان تعهدی مناطق محروم از قانون عدالت آموزشی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، این روزها در جامعه هر دسته و گروهی از مشاغل با مشکلات صنفی مواجه هستند، دانشجویان پزشکی هم از بقیه مردم مستثنی نیستند. به نظر می‌رسد مهم‌ترین مشکل دانشجویان پزشکی مشکلات معیشتی و عدم تعریف حدود وظایف و اختیارات و همچنین ساعات کاری نامشخص است و از طرفی گاه تصمیم‌گیری‌های ناگهانی وزارت بهداشت و عدم شفاف‌سازی برخی از قوانین باعث شده دانشجویان امیدهای خود را کمرنگ شده ببینند و نتوانند برنامه ریزی دقیقی برای آینده شان داشته باشند.

حالا نوبت به گلایه‌های دانشجویان سهمیه مناطق محروم رسیده است، این دانشجویان نیز از شرایط خود گلایه دارند و معتقدند "قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو" در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی که سال ۹۲ به تصویب مجلس رسید و ابلاغ شد دارای ایراداتی بوده و دردسرهایی را برای آن‌ها ایجاد کرده است.

براساس این قانون، وزارت بهداشت موظف شد 30 درصد ورودی‌های رشته‌های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته‌های گروه پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استان‌ها و در چهارچوب نظام سطح بندی پذیرش کند.

اما حالا همین دانشجویان با ایجاد کمپینی 4 هزار نفری با عنوان کاهش مدت خدمت و کاهش محدودیت ادامه تحصیل مقطع پزشکی عمومی خواستار پاسخ‌گویی شفاف وزارت بهداشت به ابهامات شده‌اند،این دانشجویان در کمپین خود به موضوعاتی مختلفی مانند امکان تاسیس مطب و یا داروخانه، استفاده از مزایای استریتی، نحوه گذراندن دوره سربازی و نحوه ادامه تحصیلشان پرداخته‌اند.

محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه بر اساس این قانون ۳۰ درصد ظرفیت این دانشگاه‌ها مازاد ظرفیت این دانشگاه‌ها به این دانشجویان اختصاص یافته است، گفت:‌این افراد دانشجویان افرادی بودند که قدرت رقابت عادی را در کنکور نداشته‌اند و با نمرات پایین‌تر و پذیرفتن تعهدات به رشته پزشکی وارد شده‌اند.

وی در خصوص تعهدات این قانون گفت:‌ ارائه خدمات تا سه برابر مدت زمان تحصیل منع ادامه تحصیل و جابجایی از جمله این موارد به شمار می‌رود. همچنین توجه داشته باشید که خدمت سربازی در قالب این طرح دیده شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: این دانشجویان ملزم به رعایت قانون هستند و دانشجویانی که سربازی رفته‌اند و به صورت مستقیم به تخصص وارد شده‌اند، سربازی جزو دوران تعهد آنها محاسبه می‌شود و افرادی که به خدمت سربازی نرفته‌اند نیز باید سه برابر مدت زمان تحصیل خدمات ارائه کنند، هرچند که اولویت پذیرش با افرادی بوده که خدمت سربازی را گذرانده‌اند.

قربانی گفت: این دانشجویان از تعهدات خود اطلاع داشته و در قبال گذراندن تعهدات تحصیل در رشته پزشکی را انتخاب کرده‌اند و اصلاح این قانون امکانپذیر نیست.

کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در این خصوص گفت: این دانشجویان در زمان امضای تعهد خود به صورت آگاهانه رشته پزشکی را انتخاب کرده‌اند و تعهدات را با رضایت کامل پذیرفته‌اند و در حال حاضر از نظر حقوقی، شرعی و اخلاقی سرباز زدن از انجام تعهدات صحیح نیست و امکان تغییر این قانون وجود ندارد. 

وی افزود:‌ این افراد با رتبه‌های بالا در کنار دانشجویان برتر تحصیل کرده‌اند،‌ رتبه‌های این افراد در حدنصاب قبولی در رشته‌های پزشکی نبوده است و این فرصت به آن داده شده که با قید شرط گذراندن تعهدی بالغ بر ۳ برابر مدت تحصیل در کنار دانشجویان پزشکی تحصیل کنند. 

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت ادامه داد: هرگونه خلف وعده و غش در معامله از لحاظ قانونی مجاز نیست، اینکه افراد پس از عبور از سد کنکور و قبولی در رشته‌های پزشکی و امضای تعهدات، اکنون به این موضوع اعتراض کنند پذیرفتنی نیست، دوره خدمت سربازی این افراد در صورتی که مدت زمان خدمت سربازی را نگذرانده باشند در قالب انجام تعهد و طرح‌هایی نظیر پیام‌آور، خدمت سربازی آن‌ها محاسبه می‌شود، براساس تعهدات، این افراد مجاز هستند پس از گذراندن مقطعی از تعهدات، نسبت به ادامه تحصیل اقدام کنند.

گلایه‌های این دانشجویان درخصوص ابهامات این قانون با واکنش سعید نمکی وزیر بهداشت همراه بود، وی در مورد مطالبات کنونی تعدادی از دانشجویان پزشکی بهره‌مند شده از سهمیه 30 درصدی که مدعی هستند وزیر بهداشت و درمان وعده داده که این دانشجویان تا آخر مردادماه از تسهیلاتی مبنی بر احداث مطب و شرکت در آزمون تخصصی بهره‌مند می‌شوند، با بیان اینکه من در این مورد هیچ وعده‌ای نداده‌ام، گفت: دانشجویان پزشکی بومی که از سهمیه 30 درصدی استفاده کرده‌اند، نمره کمتری نسبت به بقیه پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری پزشکی کسب کرده بودند.

نمکی اضافه کرد: این افراد به دلیل پایین بودن امتیازی که کسب کرده‌اند، تعهد دادند تا در نقطه خاصی از کشور به ارائه خدمات بپردازند، دانشجویان پزشکی بومی که از این سهمیه استفاده کرده‌اند باید تا آخرین روز تعهد خود را اجرا کنند و من ذره‌ای نسبت به اجرای این قانون عقب‌نشینی نخواهم کرد.

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت سربازی و احداث مطب توسط این دانشجویان گفت: تاکنون این افراد فارغ‌التحصیل نشده‌اند و این دانشجویان متعهد هستند سه برابر مدت تحصیل در شهر خاص خدمت ارایه دهند. طرح نیروی انسانی و سربازی دارای تعاملاتی است که این کار به صورت معمول در حال انجام است.

به گزارش فارس وی در پایان اظهار کرد: این افراد پس از انجام تعهد خود معمولا در این مناطق سکونت خواهند داشت در آن زمان تدابیر لازم اعلام خواهد شد، دانشجویان بومی سه برابر مدت تحصیل باید به انجام تعهد خود بپردازد و پس این دوره مجاز به ادامه تحصیل خواهند بود.

پایان پیام/

12 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.