هیچ‌کس درباره ریز آمار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تخصیصی به تجهیزات پزشکی توضیح نداده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهروز بنیادی درباره تخلفات در سازمان غذا و دارو و دوباره کمیته نظارت بر این سازمان از سوی مجلس گفت: به دعوت سازمان غذا و دارو، این سازمان با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نشستی را به تازگی برگزار کرد. در این نشست حول کمبودهای داروئی پیش‌آمده در حوزه غذا و دارو و همچنین نحوه تخصیص ارز، سنجش میزان ذخایر ما در حوزه داروئی و همچنین تجهیزات پزشکی در کشور گفت‌وگو شد. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: پیشتر مصوب شده بود که از کمیسیون بهداشت و درمان، می‌بایست اعضائی در جلسات سازمان غذا و دارو شرکت کنند. بنابراین مصوبه این اقدام صورت پذیرفت و افرادی که باید در این جلسات شرکت کنند مشخص شده هستند و بنا نیست افراد جدیدی برای این کار مشخص شوند. 

وی در ارتباط با تشکیل کارگروه تحقیقاتی در مجلس برای رسیدگی به تخلفات در سازمان غذا و دارو اضافه کرد: افرادی از مجلس پیشنهاد داشتند که کارگروهی از سازمان غذا و دارو و اعضای کمیسیون بهداشت در مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شود تا برخی موارد بیشتر موشکافی شوند. این به عنوان یک پیشنهاد مشخص شده است ولی هنوز به تصویب نهائی نرسیده است. 

بنیادی گفت: بعد از حضور جناب وزیر نکاتی مطرح شده که زمینه گفتگو درباره فساد را باز کرده است. دغدغه‌های نمایندگان کمیسیون و هم نمایندگانی که طرح تحقیق و تفحص را نوشته بودند به ایشان منتقل شده است. این نوع مسائل با این حجمی که الان عنوان می‌شود مورد تایید وزیر سابق، جناب قاضی زاده هاشمی نبود. ایشان معتقد بودند شاید مواردی از تخلف در سازمان غذا و دارو وجود داشته باشد.  

این نماینده مردم در مجلس دهم در ارتباط با سرنوشت نامعلوم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تخصیصی به تجهیزات پزشکی گفت: در جلسه چند روز پیش در این رابطه صحبت شد که وزیر بهداشت اعلام کرده بودند. طبق آخرین گزارشی که بانک مرکزی اعلام کرده، ۱۰ شرکت داروئی زیر نظر سازمان غذا و دارو و ۱۰ شرکت مربوط به جهاد کشاورزی بودند که امکان تخلف ارزی داشتند و باید بررسی می‌شدند.  

وی اظهار کرد: ۱۰ شرکت داروئی زیر نظر سازمان غذا و دارو بودند و بررسی و معلوم شد که اقداماتشان را انجام داده‌اند. چهار شرکت از این‌ها بیشترین مقدار دریافتی ارزها را داشتند که تک تک این شرکت‌ها در حال ارزیابی هستند تا مشخص شود که آیا تخلفی انجام داده‌اند یا خیر؟ آیا مواد اولیه یا دارو یا هر چیزی دیگری بوده است که می بایست با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور بشود و نشده باشد؟ و اگر شده در کجا توزیع شده است؟ و نمونه آن یکی از شرکت‌ها بود که نزدیک به ۷۵۰ میلیون دلار ارز دریافت کرده بود. این شرکت بررسی شد و در قبال ارز دریافتی، تعهداتش را به غیر از به ازای ۱۰ میلیون دلار انجام داده است. باید بررسی شود آیا در آن ۱۰ میلیون دلار تخلفی صورت گرفته است یا خیر؟ 

بنیادی در رابطه با پیچیدگی‌های این پیگیری‌ها عنوان کرد: در شرکت‌های داروئی قاعده بر این شیوه است که ارز به آنها تعلق می‌گیرد و آنها وقتی ثبت سفارش می‌کنند، تا حمل و نقل انجام شود و حداکثر  ۵ ماه فرصت دارند تا تعهداتشان را انجام دهند. طبق گزارش بانک مرکزی یک سری مبالغ تعهد شده و یک سری مبالغ تعهد نشده وجود دارد. در جمع ۱۰ شرکت حدود ۱۰۰ میلیون دلار تعهد نشده باقی مانده است که سازمان غذا و دارو در حال بررسی است که آیا این تعهدات انجام نگرفته به علت امور گمرکی است یا اساسا استفاده دیگری شده است. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: بطور کلی در رابطه با آن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تخصیصی، تاکنون کسی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان هم نتوانسته است درباره ریزآمارش توضیح بدهد که توسط چه نهادها یا شرکت‌هائی دریافت شده است. الان در گزارش رسمی خود بانک مرکزی رقمی حدود ۱۲۰ میلیون دلار که مربوط به حوزه بهداشت ودرمان است، قید شده است. 

وی در تشریح وظایف وزارت بهداشت در واردات کالاهای بهداشتی عنوان کرد: باید توجه کرد که در برخی شرکت‌ها وزارت بهداشت نقش ناظر را دارد. وزارت بهداشت قانونا می‌تواند در تایید موادی که آن شرکت‌ها می‌خواهند وارد کنند، ورود کند. بعضی از این مبالغی که بعضا فساد در وزارت بهداشت عنوان می‌شود آن گروه مبالغی هستند که وزارت بهداشت می‌توانسته است مهر تایید خود را در ارتباط با  کالائی که می‌خواهند وارد کند، درج کند.

بنیادی گفت: وزارت بهداشت نه تخصیص ‌دهنده ارز بوده است و نه ثبت سفارش از سامانه این وزارتخانه انجام شده است ولی در سرجمع اعداد و ارقامی که در فضای مجازی بیان شده است آن را نیز به پای وزارت بهداشت نوشته‌اند. این درحالی است که طبق آمار رسمی بانک مرکزی کمترین مبلغ در عدم برگشت ارز مربوط به وزارت بهداشت بوده است. یعنی سازمان غذا و دارو کارش را به درستی انجام داده است. 

به گزارش ایلنا این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان در ارتباط با پرسش از وزیر در رابطه با تخلف برخی دانشگاه‌ها در گذشته در خصوص پرداخت پول نشاندار داروئی به خرید زمین گفت: در رابطه با خرید زمین توسط برخی دانشگاه‌ها که بنا بود مجلس پرس‌و‌جو کند، فعلا صحبت نشده است. لازم است تا جلسه بعدی که وزیر حضور داشته باشد، صبر کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.