تلاش سازمان نظام پزشکی برای تغییر و بازنگری تعرفه خدمات پزشکی در سال آینده
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، یکی از موضوعاتی که همواره پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت در میان جامعه پزشکی مطرح شده است، مقوله تعرفه خدمات مختلف در این حوزه حساس است. این موضوع به دلیل وجود مشکلات مختلف، منجر به بروز مسائل متعدد برای پزشکان شده است.
 
آخرین روزهای سال ٩٧ بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش تعرفه های پزشکی برای نخستین بار و پیش از آغاز سال در هیئت دولت خبر داد.

وی در این خصوص گفت: موضوع بحث تعرفه‌های تشخیصی و درمانی در آخرین جلسه هیئت دولت مطرح شد و در نهایت هیئت وزیران مصوب کرد که تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی به طور میانگین ۱۰ و در بخش خصوصی ۱۳ درصد افزایش داشته باشد.

نمکی ادامه داد: میزان تعرفه متناسب با تورم کشور نیست، امیدوارم تعادلی میان افزایش تعرفه خدمات پزشکی و تورم و هزینه های عمومی کشور ایجاد شود.

با اعلام تعرفه سال ۹۸ خدمات جامعه پزشکی، بسیاری از پزشکان به دلیل همخوان نبودن میزان افزایش تعرفه با هزینه‌های جاری و تورم، اعتراض خود را نسبت به افزایش پایین میزان تعرفه‌ها به نهاد‌های ذی‌ربط رسانده‌اند و در مقابل نیز مسئولان در واکنش به این موضوع، وعده بازنگری در تعرفه‌های خدمات پزشکی را به صورت مقطعی داده‌اند اما مشکلات متعدد صندوق‌های بیمه‌گر و تأخیر در پرداخت مطالبات موجب شده است تا جامعه پزشکی از نظر اقتصادی با مشکلاتی مواجه شود. طرح تحول نظام سلامت هزینه‌هایی را بر حوزه سلامت تحمیل کرده است که بنابر نظر برخی از کارشناسان یکی از موضوعات مهم در بحث تعرفه خدمات پزشکی کشور محسوب می‌شود.

سجاد رضوی، رئیس شورای عالی بیمه سلامت درباره موضوع بازنگری تعرفه‌های پزشکی اظهار کرد: موضوعاتی درباره اصلاح و بازنگری تعرفه‌های پزشکی سال ۹۸مطرح شده بود اما برای تصمیم‌گیری باید پس از گذشت چهار ماه از ابتدای سال تعرفه‌ها و وضعیت هزینه و درآمد مراکز درمانی مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از آن تصمیم‌گیری کرد.

وی افزود: بر اساس قوانین، چهارچوب‌ها و ساختارهایی که داریم اگر پس از ارزیابی تعرفه به این نتیجه برسیم که بی‌عدالتی رخ داده است، نتایج بحث و بررسی‌ها برای اعلام این موضوع جمع‌آوری و تصمیم‌های جدید اتخاذ می‌شود، هنوز تصمیم جدیدی در خصوص بازنگری تعرفه ها گرفته نشده است، تصمیمات جدید حوزه بیمه‌ای در جلسه ای که قرار است در مرداد ماه برگزار شود، اتخاذ خواهد شد.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به موضوع بازنگری تعرفه‌های پزشکی اظهار کرد: در سازمان نظام پزشکی، بحث تعرفه واقعی خدمات پزشکی وجود دارد و هیچ‌گاه موضوع افزایش یا کاهش تعرفه در این سازمان مطرح نبوده است، بررسی دقیقی در زمینه تعرفه واقعی هر خدمت پزشکی انجام شده است‌، سازمان نظام پزشکی درباره وضع تعرفه‌های خدمات پزشکی، مبنایی تعریف کرده است که لازم است تعرفه‌های خدمات پزشکی بر اساس آن و مطابق با هزینه‌های پزشکان باشد.

ظفرقندی گفت: پس از بررسی‌های متعدد، تعرفه واقعی هر خدمت از سوی سازمان نظام پزشکی مشخص شده است و در سه ماه آینده این تعرفه‌ها اعلام خواهد شد، اعتقاد بر این است که تعرفه‌های خدمات پزشکی باید به روز باشد زیرا هزینه‌های جاری همکاران تغییر می‌کند. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، هزینه واقعی باید اعلام شود که بر اساس آن تعرفه‌ها مورد بازنگری قرار گیرد و میزان واقعی آن تعیین گردد، اگر تعرفه ها غیرواقعی و پایین‌تر از هزینه‌های جاری و اقتصادی کشور باشد، شاهد کاهش کیفیت خدمات حوزه سلامت خواهیم بود.

جواد مولایی، عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: متاسفانه بیمه‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستند و مسائل به وجود آمده از سوی شرکت‌های بیمه گر سلامتی مردم را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، شرکت‌های بیمه گر برخی از تعرفه خدمات پزشکی را قبول نمی‌کنند و پرداخت مطالبات پزشکان با تاخیر چندین ماهه تا یک ساله مواجه است، به طوری که امروزه قیمت لوازم و ملزومات پزشکی داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و حتی مطب پزشکان چندین برابر شده است.

وی اظهار کرد: تجهیزات و لوازم مصرفی از سوی پزشکان خریداری شده است، این در حالی است که صندوق‌های بیمه‌گر هزینه خدمات را با تاخیر چندین ماهه پرداخت می‌کنند؛ همین مسئله موجب بروز مشکلات اقتصادی برای جامعه پزشکی می‌شود، تاخیر در پرداخت مطالبات پزشکان از سوی صندوقه‌های بیمه گر باعث کاهش انگیزه پزشکان است که این امر موجب بروز مشکلاتی برای مردم می‌شود.

مولایی با اشاره به بازنگری تعرفه خدمات پزشکی گفت: امروزه تمام دست مزد‌ها و قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است و به تناسب کالا‌های تجهیزات پزشکی و حتی اجاره مطب بالا رفته است، اما تعرفه جامعه پزشکی تغییر بسیار کمی داشته و همین مسئله باعث عدم همخوانی بین هزینه‌ها و درآمد افراد شاغل در حوزه پزشکی می‌شود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: سازمان نظام پزشکی نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس جمهور، معاون اول ریاست جمهوری و رئیس مجلس و وزارت بهداشت نوشته است و نگرانی جامعه پزشکی را نسبت به این موضوع اعلام کرده‌اند اما بازنگری تعرفه‌ها باید در شورای عالی بیمه صورت بگیرد. فکر می‌کنم زمان بازنگری تعرفه‌ها برای امسال گذشته و تغییری در تعرفه‌ها برای سال ۹۹ در صورت تایید به وسیله سازمان‌های ذی‌ربط انجام می‌شود.

وی در پایان اضافه کرد: سازمان نظام پزشکی تلاش خود را برای افزایش و تغییر تعرفه خدمات پزشکی برای امسال انجام داده است و این کار را برای سال آینده جهت رفع مشکلات جامعه پزشکی انجام می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان با صحبت‌های انجام شده از سوی مسئولان ذی‌ربط در زمینه تعرفه خدمات پزشکی و با توجه به اینکه نیمی از سال ۹۸  گذشته است؛ بعید است تغییر و بازنگری تعرفه خدمات پزشکی، امسال انجام شود؛ به نظر می‌رسد سازمان نظام پزشکی در صدد است تا تعرفه‌ای متناسب با هزینه‌ها و تورم کشور را برای سال آینده در نظر بگیرد تا از این طریق از بروز مشکلات احتمالی برای پزشکان جلوگیری کنند.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.