۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احمد شیبانی روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از خط تولید محصولات جامد دارویی و بخش اداری شرکت مهبان داروساوه که با حضور وزیر بهداشت ودرمان انجام شد، افزود: راه اندازی خطوط جدید دارویی نشانه جدیت حوزه دولتی و خصوصی کشور برای تحقق رونق تولید است.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ادامه داد: تامین مواد اولیه تولید دارو در شرایط تحریم از شاخص های مهم است و باید تحریم ها را به فرصت تبدیل کرد و نقشه بدخواهان کشور را در حوزه داروسازی ناکام گذاشت، ۱۰۲ کارخانه داروسازی و محصولات تولیدی شیمیایی در کشور  فعالیت می کنند که نقش محوری در تامین نیاز های دارویی داخل کشور ایفا می کنند.

وی افزود: قبل از انقلاب حدود ۴۰ واحد داروسازی که ۱۴ واحد آن  خارجی بود در کشور فعالیت داشتند و ۲۵ درصد نیاز دارویی ایران در داخل و بقیه از طریق واردات تامین می شد، اکنون ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و این افتخاری بزرگ است، همچنین ۶۷ درصد مواد اولیه مورد نیاز در حوزه داروسازی در داخل کشور تولید می شود و ۱۰۰ درصد مواد لازم برای بسته بندی دارو نیز بومی است.

شیبانی یادآور شد: ایران در سال ۵۶ با جمعیت ۳۵ میلیون نفری حدود ۵۰۰ میلیون دلار در تامین نیازهای دارویی هزینه داشت و اکنون با ۸۰ میلیون نفر جمعیت سه درصد داروی وارداتی دارد، نیازهای صنعت داروسازی به اندازه کافی پیش بینی و تامین شده کمبودی وجود ندارد، ۶۷ درصد از داروهای تولیدی در کشور با استفاده از مواد موثره تولید شده در داخل به بازار می آیند.

در ادامه فرامرز اختیاری رئیس انجمن مواد موثره دارویی اظهار کرد: آمریکا، آلمان و چین راکتور‌های گلاس لایند را تولید و ایران چهارمین کشوری است که این فناوری رابه خدمت گرفته است، ارزش مصارف دارویی در دنیا معادل ۴۴ میلیارد دلار است و دشمنان می‌خواهند کاری کنند که ایران پولی برای کمک به کشور‌های دیگر نداشته باشد، آنها تلاش کردند که اقتصاد کشور در حوزه صنایع دارویی با بحران مواجه شود اما، تاکنون این مهم ناکام مانده است.

وی اظهار کرد: مافیای دارو زنجیره بسیار پیچیده‌ای است و امروز  باید به جای جنگ به خدمت بپردازیم و هنر وزیر بهداشت این است که قیمت دارو را پایین بیاورد و در تولید دارو  ۱۰۰ درصد خودکفا باشیم، خط تولید داروهای دسته جامدات در واحد مهبان ساوه  بار بزرگی را  از دوش حوزه دارویی کشور برداشته است و اقدامی جهادی است.

علی آقازاده استاندار مرکزی نیز در این آیین گفت: شرایط تحریم دشمنان با برنامه ریزی می تواند بهترین عرصه برای باروری ظرفیت ها و استعدادهای داخلی باشد و موفقیت های داروسازی کشور نمونه ای از همت داخلی در شرایط سخت است.

وی افزود: کاهش وابستگی کشور در حوزه دارویی و نزدیک شدن به آستانه خودکفایی در تولید اقلام دارو بخشی از اقتدار ایران اسلامی است، ایران علاوه بر خیز بلند تولید اقلام دارویی در تولید رادیوداروها و پزشکی هسته ای هم موفقیت های قابل توجهی را با حمایت وزارت بهداشت، سازمان انرژی اتمی و سایر متخصصان داخلی داشته است.

آقازاده تصریح کرد: دستگاه‌های مدیریتی استان مرکزی مکلف هستند در کنار تولیدکنندگان به خصوص شرکت داروسازی باشند ودر سایه برنامه و حمایت های هدفمند مشکلات عرصه تولید را رفع کنند، انتظار است که  تا پایان دولت دوازدهم سرانه تخت های بیمارستانی استان از ۱.۷ درصد به ۲.۱ درصد افزایش یابد و این مهم در سایه  حمایت وزارت بهداشت وهمراهی خیران و بخش خصوصی در زمینه عمرانی و تامین تجهیزات میسر است.

محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه  وزرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: مافیای دارو آسیب  زا است و باید با تمام توان در برابر آن ایستاد، روند تولید دارو در کشور با اتکا به توان داخلی قابل تقدیر است واین موفقیت حاصل درایت مسئولان وزارت بهداشت و همراهی بخش خصوصی است.

به گزارش ایرنا شرکت داروسازی مهبان، تولید کننده انواع مکمل های غذایی ودارویی شامل گروه فرآورده های پروبیوتیک و گروه ویتامین ها، مواد معدنی و محصولات جامد عمومی است، ۱۳ شرکت داروسازی در شهرستان های ساوه و زرندیه فعالیت می کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر یک روزه به استان مرکزی علاوه بر ساوه در شهرستان های محلات و دلیجان نیز حضور مییابد و بازدید از واحدهای بیمارستانی ومراکز درمانی این مناطق ، بهره برداری از درمانگاه خیره امام حسن (ع) محلات و آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت کوی آزادگان محلات از جمله برنامه های این سفر است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.