از اول سال تاکنون ۱۰ نفر در اثر گزش جانوران زهری فوت کرده‌ اند
به گزارش پایگاه خبری پزشکلان و قانون (پالنا)، محمد مهدی گویا صبح امروز با اعلام این خبر در "سمینار علمی گزش جانوران زهرآگین" گفت: در اصلاح نظام ثبت، موارد گزش، عوارض ناشی از آن، موارد فوتی و ادغام این برنامه در شبکه باید باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت به نقل از کوفی عنان دبیرکل اسبق سازمان ملل، مارگزیدگی را چالش پنهان سلامت در دنیا عنوان کرد و افزود: تعداد مارگزیدگی به عنوان مهم ترین بیماری گرمسیری در برخی از کشورها، سالانه به یک میلیون مورد می رسد. 

وی افرود: در سال 2017 در اولین نشست تخصصی مارگزیدگی که توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شد پیش نویس برنامه جهانی مدیریت مارگزیدگی تهیه شد. هدف از این برنامه کاهش میزان مرگ و ناتوانی ناشی از مارگزیدگی به نصف تا سال 2030 بود. 

گویا گفت: بیشترین مارگزیدگی به قاره آسیا مربوط می شود، روزانه 7500 نفر در دنیا مارگزیده می شوند و روزی 2000 نفر می میرند، سالانه 5 میلیون و 400 هزار مورد مارگزیدگی در دنیا اتفاق می افتد، 2 میلیون و 700 هزار نفر علائم ناشی از سم مار را پیدا می کنند، 400 هزار نفر ناتوانی طولانی یا قطع عضو می شوند و 140 هزار نفر نیز فوت می کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: هر 5 دقیقه یک مارگزیدگی در دنیا رخ می دهد، از هر 50 نفر که مارگزیده می شوند یک نفر می میرد و پنج نفر دچار عوارض ناتوانی می شوند، روستائیان، کشاورزان و کودکان بیشترین اقشار آسیب دیده از این مخاطره هستند، فلج اندام، فلج تنفسی، اختلال انعقادی، خونریزی شدید و مرگبار، نارسایی کلیه، آسیب های بافتی شدید، قطع عضو و مرگ، عواض ناشی از مارگزیدگی است.

به گزارش وب‌دا وی در پایان مسئولیت سه استان اصلی درگیر در سیل اخیر را به دلیل جابجایی احتمالی مارها و عقرب ها سنگین دانست.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.