لزوم تدوین ۲ واحد درسی آشنایی با تاریخ بزرگان کشور برای تدریس در دانشگاه‌های علوم پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در بازدید از موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی فرهنگی دکتر نورانی وصال شیراز، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: باید تلاش کنیم که این موزه و مرکز اسناد ارزشمند بتواند با سایر موزه های به ویژه موزه تاریخ علوم پزشکی تهران اشتراک گذاری اطلاعات داشته باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در محدوده استان فارس و استان های مجاورش، تعداد قابل توجهی کتب تاریخی و اسناد نزد مردم وجود دارد که می توان آنها را از طریق فراخوان جمع آوری و نگه داری کرد. باید دانشجویان علوم پزشکی را از گرفتاری بی خویشتنی نجات دهیم و با مفاخر و مشاهیر تاریخ پزشکی ایران از جمله ابن سینا بیشتر آشنا کنیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم تدوین دو واحد درسی آشنایی با تاریخ بزرگان کشور برای تدریس در دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: البته کتاب ها، رساله ها و اسنادی از ابوعلی سینا در سراسر دنیا وجود دارند که هنوز به زبان عربی هستند و باید آنها را به فارسی برگردانیم در حالیکه در کشورهای دیگر، شناخت بیشتری از ابوعلی سینا دارند بنابراین گردآوری تاریخ ابن سینا، خیلی مهم است.

نمکی گفت: باید مبانی علمی طب ایرانی را از مبانی خرافی آن جدا کنیم و با طب روز بسنجیم. توصیه های ابوعلی سینا در مورد آب، هوا، غذا، بهداشت محیط و سلامت روان، مبنای علمی قابل استنادی دارند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند، باید به جای طبیب، حکیم تربیت کنیم، اطبای قدیم، حکیم بودند اما متاسفانه امروز دانشجویان را تک بعدی تربیت می کنیم و جنبه های هنری، عرفانی و فلسفی را در بین آنها از بین می بریم.

به گزارش ایسنا وزیر بهداشت در پایان اضافه کرد: شعار ما در وزارت بهداشت این است که هر خانه باید یک پایگاه سلامت باشد و برای جامعه محور کردن آموزش پزشکی به دنبال این هستیم که مسئولیت سلامت هر ۵ تا ۱۰ خانواده را به یک دانشجوی پزشکی واگذار کنیم تا درگیر مسائل خانواده شوند البته در شرایط کنونی و برای ارتقای سلامت دهان و دندان، نیازمند دندانپزشک خانواده نیز هستیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.