در سال ۳۵۰ پزشک عمومی و ۳۰۰ پزشک متخصص مهاجرت می‌کنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مسعود قاسمی در افتتاحیه کنگره تازه های قلب و عروق، در برج میلاد تهران، به ارائه گزارشی از وضعیت بهداشت و درمان کشور در سال های گذشته پرداخت و افزود: شاخص های بهداشت و درمان کشور در مقایسه با چهار دهه گذشته بسیار ارتقا یافته است، اما همچنان با مشکلات و کمبودهایی در حوزه سلامت مواجه هستیم.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران به شاخص امید به زندگی در کشور اشاره کرد و گفت: سن امید به زندگی از سال ۱۳۳۹ برای یک دوره ۲۰ ساله از ۴۹.۵ سال به ۵۱.۵ سال رسیده و در یک دوره ۱۰ ساله تا سال ۱۳۷۰، به ۶۱.۵ سال رسیده است، بر اساس گزارش بانک جهانی که میانگین عمر ایرانی ها را در سال ۱۳۵۵، ۵۵ سال اعلام کرده بود، این عدد در سال ۱۳۹۶ به ۷۶ سال رسیده است.

وی به کاهش آمار مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر در کشور اشاره کرد و افزود: در سال های ۴۹ تا ۵۴ به ازای هر ۱۰۰۰ تولد شاهد ۱۳ مرگ و میر بودیم که این آمار در سال های ۸۴ تا ۸۹ به ۵ مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر کاهش یافت.

قاسمی به آمار جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: در چهار دهه قبل ۱۴ هزار پزشک در کشور داشتیم که اغلب آنها از خارج جذب می شدند. یعنی به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت ۹.۳ پزشک داشتیم که الان این عدد حدود ۶ برابر شده است که بهبود نشان می دهد، تعداد بیمارستان ها یکی از معیارهای توانایی درمان در دنیا محسوب می شود، در ایران، ۳۷ هزار پزشک متخصص فعال هستند که استاندارد معمول آن حداقل ۶۴ هزار پزشک متخصص است.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران با بیان این مطلب که کمبود پزشک داریم، ادامه داد: بار درمان بیماران بر دوش پزشکان می افتد و همین مسئله می تواند با مشکلاتی در ارائه خدمت همراه شود، رفع کمبود پزشک فقط با افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی قابل جبران نیست، بلکه در توزیع مناسب پزشک دچار مشکل هستیم. ضمن اینکه برخی از پزشکان در حرفه ای غیر از طبابت مشغول فعالیت هستند که علت آن نیز، نامناسب بودن شرایط کار در حرفه پزشکی است.

وی اظهار کرد: می بایست توزیع امکانات و تجهیزات پزشکی با توجه به نیاز پزشکان صورت بگیرد، متاسفانه در حال حاضر شاهد مهاجرت پزشکان به خارج از کشور هستیم، به طوری که در سال ۳۵۰ پزشک عمومی و ۳۰۰ پزشک متخصص، مهاجرت می کنند.

قاسمی در ادامه وضعیت درآمد پرستاران و تکنسین های گروه پزشکی را مورد اشاره قرار داد و افزود: شرمنده ام که بخواهم از درآمد این نیروهای کادر درمانی، آماری بدهم، درآمد پزشک عمومی به طور متوسط در سال ۳۲ میلیون تومان است که ماهانه ۲.۶ میلیون تومان می شود.

وی با اشاره به کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری در کشور، افزود: استاندارد نیروی پرستاری به ازای ۵ تخت بیمارستانی، حداقل ۲ پرستار است که این آمار در کشور ما به ازای هر ۸ تخت بیمارستانی، یک پرستار است، این کمبود نیروی پرستاری باعث می شود پرستاران به ۱۵۰ ساعت اضافه کاری اجباری در ماه تن بدهند و این وضعیت برای ارائه حداقل خدمات است. 

به گزارش مهر رئیس انجمن آترواسکلروز ایران در پایان به خطراتی که جامعه پزشکی را در هنگام ارائه خدمت تهدید می کند، اشاره کرد و افزود: کادر پزشکی در معرض انواع بیماری های واگیر قرار دارد. بروز مشکلات گوارشی به دلیل استرس کاری، ابتلا به بیماری های اسکلتی عضلانی، به دلیل سر پا ایستادن ها، ابتلا به افسردگی و...، از جمله خطرات حرفه پزشکی است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.