۱۰ هزار پزشک فارغ‌التحصیل شماره نظام دریافت نکرده‌اند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جواد مولایی با انتقاد از هجمه‌های هدف‌دار رسانه‌ها به جامعه پزشکی تأکید کرد: نمایندگان مجلس به جای بررسی طرح غیرکارشناسی افزایش دو برابری ظرفیت رشته‌های پزشکی به بررسی طرح‌‌هایی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان و خروج پزشکان از کشور بپردازند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد:‌ در حال حاضر 81 هزار پزشک عمومی و 55 هزار دانشجوی پزشکی در کشور داریم و سالانه 7 هزار دانشجوی پزشکی در کشور فارغ‌التحصیل می‌شود. این موضوع یعنی اینکه نه تنها کمبود پزشک نداریم بلکه برخی از پزشکان بیکار هستند.

وی افزود: حدود 10 هزار پزشک فارغ‌التحصیل هنوز شماره نظام پزشکی دریافت نکرده‌اند یا به فکر مهاجرت به خارج از کشور بوده و یا به مشاغل دیگر روی آورده‌اند، مشکل کشور کمبود پزشک نیست بلکه توزیع ناعادلانه پزشک در مناطق محروم است، مجلس باید طرح‌هایی را تصویب کند که مانع خروج نخبگان پزشکی از کشور شود، گفت: طرح‌های انگیزشی و مشوق‌ها می‌توانند پزشکان را به مناطق کمتر برخوردار بفرستد.

مولایی گفت: سالانه حدود 600 پزشک از کشور مهاجرت می‌کنند که تربیت آنها میلیاردها تومان برای کشور هزینه در بر داشته است، دانشجویان فعلی امید زیادی به آینده کشور ندارند و تصویب چنین طرح‌هایی باعث ناامیدی و سرخوردگی دانشجویان می‌شود. آیا برای رشته‌های پزشکی آینده‌ای نظیر دانشجویان فنی و مهندسی در نظر گرفته‌اید؟

عضو شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: آموزش صحیح پزشکان نیازمند بسترسازی مناسب است و برای این منظور نیازمند سالن‌های تشریح، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی هستیم، قطعاً برای دو برابر کردن ظرفیت پزشکان ابتدا باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا به کیفیت آموزش لطمه‌ای وارد نشود.

به گزارش فارس وی در پایان اضافه کرد: طبق آمار مشکل کمبود پزشک نداریم بلکه مشکل سیاست‌گذاری‌های نادرست در زمینه توزیع پزشکان است که امیدوارم مباحث مطرح شده به انتخابات پیش‌روی نمایندگان مجلس ارتباطی نداشته باشد و سلامت جامعه و مردم اولویت نمایندگان قرار گیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.