زیرساخت‌ها برای افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی آماده نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیما سادات لاری روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته دولت برگزار شد؛ اظهار داشت: سیاست های معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جهت سیاست های دولت یازدهم اجرا می شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت ادامه داد: امنیت دانشگاه ها؛ حذف فضای امنیتی؛ توسعه فعالیت های سیاسی در چارچوب قوانین؛ استقرار فضای شادی و نشاط؛ اقدامات فرهنگی متنوع؛ برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و تضارب آراء و فراهم سازی امکانات رفاهی؛ از جمله این سیاست ها به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر فضای باز سیاسی در دانشگاه ها گفت: انجام این مهم سبب اعتمادسازی و گسترش تعامل در مراکز آموزش عالی کشور است، همچنین حفظ سلامت روحی و جسمی دانشجویان به عنوان متولیان سلامت در جامعه از طریق توسعه فعالیت های ورزشی و ارتقاء اقدامات مشاوره روان از دیگر سیاست های مؤثر این معاونت محسوب می شود.

لاری با اشاره به رشد ١۵۶ درصدی مشارکت دانشجویان ادامه داد: افزایش شمار تشکل ها و کانون های دانشجویی، گسترش مشارکت ها، تثبیت فعالیت های دانشجویی و همچنین کیفی سازی از طریق آموزش فعالان فرهنگی و اجتماعی نیز از دیگر اقدامات اساسی این سازمان است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت تصریح کرد: تعامل با سازمان‌های فرهنگی تأثیرگذار در داخل و خارج از دانشگاه ها نظیر حراست، قوه قضائیه و وزارت اطلاعات و تکیه بر اشتراکات نیز از سیاست های آتی این معاونت است، باب گفتمان و تعامل باید در دانشگاه ها نیز باز شود، تحریم های اقتصادی کشور نیز باید یک فرصت برای حضور هر یک از طیف ها و گرایش‌های سیاسی باشد.

وی افزود: در شرایط کنونی با افزایش هزینه‌ها بودجه های دانشگاهی کاهش یافته و بر این اساس تأمین امکانات رفاهی، خوابگاهی و تغذیه دانشجویان نیز با دشواری روبه‌رو شده است، سرانه هر دانشجو در سال گذشته برابر با ٣ هزار و ۲۰۰ تومان برآورد شده بود که این رقم بی تردید پاسخ‌گوی هزینه علم آموزان نیست، بازسازی و نوسازی سراهای فرسوده دانشجویی و تکمیل پروژه های خوابگاهی نیز از دیگر چالش های مراکز آموزش عالی به شمار می رود.

لاری با اشاره به ۲۱ پروژه خوابگاهی تاکید کرد: در زمان حاضر ۳۰ درصد از پروژه های خوابگاهی به مرحله اجرا رسیده است؛ ۲ سرای دانشجویی تکمیل و ۱۸ سرای دانشجویی دیگر نیز به علت کمبود اعتبارات به مرحله اجرا نرسیده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در خصوص افزایش شمار تشکل های دانشجویی اظهار داشت: در دولت یازدهم ۵۰ تشکل اصلاح طلب به تشکل های اصول گرا اضافه شد، در حال حاظر ۱۰۱ تشکل اصول گرا وجود داد، ۲۰ درصد از دانشجویان علوم پزشکی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و... این تشکل ها و نزدیک به ۶ درصد نیز در عرصه های سیاسی فعالیت می کنند، این آمار همچنان باید توسعه یابد و با بهره برداری از تضارب آراء از بی تفاوتی سیاسی خارج شود.

وی به نشریات دانشجویی اشاره کرد و گفت: با وجود گسترش فعالیت های فرهنگی در سال های اخیر بودجه های معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اندک است، رشد نشریات دانشجویی و جشنواره نشریات که به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی "به نوبت" در هر سال برگزار می شود؛ از جمله اقدامات موثر فرهنگی در این سال ها به شمار می رود، این جشنواره در روزهای چهارم و پنجم شهریور ماه جاری به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شود.

لاری تاکید کرد: دانشجویان علوم پزشکی در دانشگاه ها ۵۰ درصد از دانشجویان کل کشور را تشکیل می‌دهند، اما نزدیک به ۴۳ درصد از آثار برگزیده فرهنگی متعلق به آنان است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت همچنین با اشاره به نظام رتبه بندی نشریات اظهار داشت: این اقدام سبب ارتقاء کیفیت و هدفمندسازی بودجه ها در ارائه به نشریات دانشجویی است.

وی رشد ۵۶ درصدی کانون های فرهنگی، رشد ۲۹۳ درصدی مشارکت در کانون ها و راه اندازی ۱۴ مجمع تخصصی "در انتظار دریافت مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری" جشنواره فرهنگی سیمرغ، امضای تفاهم نامه با سازمان های هنری و تدوین نظام نامه آموزشی کانون های فیلم و عکس، رشد ۷۰ درصدی انجمن های علمی، توسعه مهارت آموزی و کارآفرینی در عرصه سلامت را نیز از دیگر فعالیت های موثر این معاونت برشمرد، در جشنواره فرهنگی سیمرغ ۴۵ هزار اثر از دانشجویان ایرانی و ۲ هزار اثر نیز از دانشجویان بین المللی با حضور ۱۰۷ کشور ارائه شده است.

لاری به تدوین آیین نامه پوشش و اخلاق حرفه ای اشاره کرد و گفت: کانون های دانشجویی باید در این عرصه فعالیت داشته باشند. مشارکت اعضای هیات علمی و همچنین هر یک از کارکنان نیز در این زمینه ضروری است، تاکید معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رابطه با تدوین آیین نامه پوشش و اخلاق حرفه ای متمرکز بر آموزش است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت طراحی سامانه مطالعات اسلام و سلامت با رویکرد بین رشته ای را نیز از دیگر اقدامات این عرصه عنوان کرد.

وی در خصوص مهارت های زندگی نیز تصریح کرد: دانشجویان ورودی های جدید در بدو ورود به دانشگاه ها از دوره های آموزشی مهارت های زندگی و تست سلامت روان برخوردار می شوند، این مهارت ها باید به طور تدریجی در برخی از سرفصل های آموزشی تدریس شود؛ در زمان حاضر آسیب های اجتماعی نظیر فضای مجازی و مواد دخانی بی تردید نیازمند آموزش های نوین در این عرصه است.

به گزارش ایرنا لاری در پایان به طرح پویش ملی برای بازسازی خانه های تخریب شده هموطنان سیل زده اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح سه مبحث نجات جان، اسکان موقت و دائم مورد تاکید قرار می گیرد که با امضای تفاهم نامه با برخی از مراکز نظیر کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور ۲۰۰ واحد مسکن ساخته می شود؛ چرا که ۶۰ هزار تخریب مسکن در این زمینه برآورد شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.