اختصاص ۱.۴ میلیارد دلار ارز به واردات دارو
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، امیرحسین معینی زندی در نشستی خبری با اشاره به اعداد و ارقام در حوزه واردات دارو گفت: برای تامین مواد اولیه دارو و مواد بینابینی ۹۱۸ میلیون دلار پرداخت شده است.

معینی تصریح کرد: شرکت‌های دارویی برای بسته‌بندی مواد دارویی نیز ۸۹ میلیون دلار خریداری کرده‌اند که جمع این ارقام به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به آمار هشت ماهه سال ۹۷ توضیح داد: در این مدت، ۱۴.۶ درصد از کل میزان واردات داروهای ساخته شده مربوط به واردات بدون مشابه داخلی بوده است، یعنی تولید آن داخل کشور انجام نمی‌شود و مجبور به واردات آن هستیم. ۱.۶ درصد واردات داروهای فوریتی. ۸.۶ داروهای وارداتی بودند که مشابه تولید داخلی داشتند.

وی همچنین با اشاره به واردات دارو توسط شرکت‌های دولتی بیان کرد: شرکت‌های دولتی که خود دولت می‌تواند مانع واردات آن‌ها شود مثل قراردادهایی که در حوزه انسولین بسته‌اند، ۱.۱۵ درصد این رقم از کل بازار را داشتند.

معینی درباره هزینه گمرک گفت: شرکت‌های واردکننده دارو مجبورند ۳۲.۵ درصد تعرفه  گمرکی پرداخت کنند. چون مبنای محاسبه ما فروش ریالی مصرف‌کننده است این رقم در پایان بزرگ می شود اما سود آن در جیب واردکننده نمی‌رود.

به گفته وی ارزبری مقدار داروهای واردات مشابه داخل ۸۹ میلیون یورو است.

به گزارش ایرنا معینی با بیان اینکه ۷۰ درصد داروی کشور در داخل تولید شده و ۳۰ درصد آن وارد می‌شود، ادامه داد: بر اساس مطالعه‌ای که در یکی از دانشگاه‌های کشور انجام شد، میزان واردات دارو در سال ۹۸ نمی‌تواند کمتر شود و این میزان واردات تقریبا کف واردات است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.