دستاوردهای بین‌المللی ایران در حوزه انتقال خون
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بشیر حاجی بیگی با عنوان این مطلب که ایران از سال ۲۰۰۷ به عنوان اولین کشور در منطقه به اهدای خون صد درصد داوطلبانه دست یافت، گفت: با شاخص اهدای خون ۲۷ واحد به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، بیشترین اهدای خون در منطقه در اختیار ایران است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: ایران از نظر شیوع پایین عفونت ها در میان اهداکنندگان نیز رتبه نخست منطقه را دارد، ما با تولید داروهای مشتق از پلاسما با استفاده از پلاسمای داخلی در  منطقه پیشرو هستیم.

وی افزود: در سطح بین المللی سازمان انتقال خون ایران برای اولین بار در سال ۱۳۹۲ به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در آموزش و پژوهش سلامت خون به مدت چهال سال برگزیده شد که در سال ۱۳۹۶ نیز به دلیل اجرای برنامه های متعهد شده مجددا تمدید گردید. در قالب این همکاری اهم دستاوردها شامل انتشار اولین گزارش از وضعیت سلامت و کفایت خون در منطقه مدیترانه شرقی با همکاری دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۶ توسط سازمان جهانی بهداشت و مشارکت سازمان در تدوین استراتژی سلامت خون منطقه و...، است.

حاجی‌بیگی گفت: سازمان انتقال خون ایران چهار کنگره بین المللی، دو سمینار داخلی با همکاری مراکز بین المللی و دو اجلاس مدیریتی بین املللی در زمینه انتقال خون با شرکت بیش از ۲۵۰ شرکت کننده و سخنران بین المللی برگزار نموده است. همچنین ۲۰ کارگاه آموزشی بین المللی برای بیش از ۱۸۰ تن از کارشناسان کشورهای منطقه برگزار نموده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: در سطح منطقه ای پروژه شبکه سلامت خون بین کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) شامل فاز اول تنظیم پرسشنامه و ارسال آن به نمایندگان معرفی شده از کشورهای منطقه و جمع آوری اطلاعات،  و فاز دو آن مشتمل بر بررسی، تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود و ارائه پیشنهادات موجود بود، اجرا شد و نتایج آن طی کتابی منتشر و در اختیار اعضا قرار گرفت. فاز سوم این پروژه، تشکیل یک شبکه اینترنتی الکترونیک با قابلیت دسترسی برای همه اعضا، جهت تبادل و به روز کردن اطلاعات مرتبط با انتقال خون بود نیز اجرا گردید.

وی اظهار کرد: سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۹۳ به عضویت انجمن انتقال خون آسیا در آمد، اجرای دو پروژه مشاوره ای فنی در زمینه تاسیس بانک خون استاندارد و بخش کنترل کیفی متمرکز به ترتیب برای انتقال خون افغانستان و سودان به درخواست منطقه ای سازمان جهانی بهداشت و با هزینه آن سازمان بین المللی، از دیگر فعالیت های انجام شده در منطقه است.

حاجی‌بیگی خاطرنشان کرد: ۱۲ تفاهم نامه همکاری با کشورهای مختلف فرانسه، سودان، عراق، افغانستان، سازمان همکاری اقتصادی اکو، انجمن آسیایی طب انتقال خون و...، با هدف تبادل تجربیات در زمینه انتقال خون و کمک به کشورهای نیازمند در منطقه داشته است. از جمله آن برگزاری دو دوره آموزشی دیپلم مشترک انتقال خون با دانشگاه پاریس و مرکز ملی خدمات انتقال خون فرانسه و اعزام نمایندگان سازمان به فرانسه جهت دوره آموزشی کوتاه مدت در زمینه انتقال خون، اجرای کمک مشاوره ای و برگزاری دوره آموزشی کوتاه مدت و کارگاه های بین المللی بوده است.

به گزارش مهر سخنگوی سازمان انتقال خون در پایان اضافه کرد: همچنین نمایندگان سازمان های بین المللی، وزرای بهداشت، روسا و کارشناسان انتقال خون کشورهای مختلف از سازمان انتقال خون ایران بازدیدهایی انجام دادند که نتیجه این فعالیت ها تثبیت جایگاه برتر و پیشرو سازمان نه تنها در منطقه امرو بلکه در قاره آسیا گردیده و موجب شده که سازمان انتقال خون، به عنوان قطب آموزشی و سیاستگزاری در زمینه انتقال خون در سطح بین المللی شناخته شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.