ضرورت تعرفه‌گذاری خدمات مدیریت خون بیمار
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی‌اکبر پورفتح‌الله در نشست اعضای کمیته بیمارستانی انتقال خون در دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان بیان کرد: تعرفه‌گذاری خدمات مدیریت خون بیمار و ارائه دستور از سوی پزشکان دارای گواهی صلاحیت تجویز خون، ضروری است، همچنین گواهی صلاحیت تجویز خون و آموزش همگانی پزشکان و بیماران دریافت‌کننده خون از دیگر ضرورت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون از آغاز پذیره‌نوسی سلول‌های بنیادی خبر داد و افزود: اهداکنندگانی که سازگاری نسجی با بیمار داشته باشند می‌توانند از طریق پیوند سلول‌های بنیادی به بیمار کمک کنند، اطلاعات سلول‌های بنیادی ۵۰ هزار داوطلب ساماندهی شده و از مهرماه جاری نیز نامنویسی از ۵۰ هزار داوطلب دیگر که امکان پذیره‌نویسی دارند در دستور کار قرار میگیرد، نام نویسی از دارندگان شرایط پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی می‌تواند در موقعیت پیوند سلولی تحول ایجاد کند.

وی افزود: پژوهش‌های مبتنی بر شواهد و ایجاد "گرانت بادی" و تخصیص بخشی از اعتبارات پژوهشی در سطح ملی و دانشگاهی به تحقیقات مرتبط با مدیریت خون بیمار یکی از راهکارهایی است که در رفع مسائل و دغدغه‌های موجود می‌تواند راهگشا باشد.

پورفتح‌اله با اشاره به شرایط خاص جغرافیایی استان همدان در منطقه غرب کشور گفت: سالانه چند میلیون نفر از مرزهای غربی کشور به قصد زیات در ایام اربعین به کربلا سفر می‌کنند که تعداد بسیاری از این افراد از استان همدان که دروازه منطقه غرب کشور است عبور می‌کنند و مسئولیت سنگینی در این زمینه بر حوزه بهداشت و درمان احساس می‌شود، همدان یکی از استان‌های پیشرو در رسیدن به نقطه صفر در خطر انتقال عفونت از طریق خون و فرآورده‌های خونی است.

مدیرعامل سازمان انتقال تاکید کرد: تمامی خون‌های اهدایی مورد آزمایش‌ اچ.آی.وی و انواع هپاتیت‌ها قرار می‌گیرند که در این راستا سال گذشته در استان همدان تنها یک مورد هپاتیت بی و یک مورد هپاتیت سی رؤیت شده است.

در ادامه رشید حیدری‌ مقدم سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا اهداکننده نخستین مرتبه خون را به شمشیر دولبه تشبیه کرد و افزود: این افراد باید مورد ارزیابی و آزمایش‌های مختلف قرار گیرند تا ایمن بودن شرایط انتقال خون از آنها برای فرد نیازمند خون تأمین شود که خوشبختانه در استان همدان تاکنون دغدغه جدی در انتقال خون وجود نداشته‌است.

وی یادآور شد: سال ۹۴ در استان همدان ۷.۲ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال بودند و این رقم در حال حاضر به ۱۳ درصد افزایش داشته است که با این روند رو به رشد در سال ۲۰۳۰ به بیش از ۳۵ درصد خواهیم رسید که مفهوم آن مواجه شدن همدان با چالش ناباروری و سالمندی است.

حیدری مقدم تاکید کرد: اگر ورودی انتقال خون کاهش یابد با بحران کمبود خون مواجه خواهیم بود، سالانه ۱۷ هزار کشته و ۲۱۰ هزار مصدوم ثمره تصادفات جاده‌ای است که بسیاری از این افراد نیازمند انتقال خون سالم در شرایط درمان خواهند بود.

به گزارش ایرنا سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا در پایان بر لزوم تمرکززدایی از مرکز تحقیقات انتقال خون تأکید کرد و افزود: لازم است دانشگاه‌ها نیز در مسأله انتقال خون ورود کرده و دامنه تحقیقات و پژوهش‌های این حوزه را گسترش دهند.

موضوع مدیریت خون بیمار و گرایش به سمت انتقال بیمارستانی، مصرف بهینه و منطقی خون و فرآورده‌های خونی در بیمارستان‌ها نیز با حضور مدیران بیمارستانی همدان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.