سالانه حداقل ۶ هزار عضو انسانی قابل اهدا خاکسپاری می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کتایون نجفی زاده در حاشیه نخستین دوره آموزشی مدیریت فراهم آوری اعضای پیوندی در استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه بین پنج تا هشت هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که از بین واجدان شرایط اهدای عضو، فقط یک سوم آنها نسبت به اهدای اعضا موافقت می‌کنند.

وی افزود: از بین پنج تا هشت هزار نفری که سالانه دچار مرگ مغزی می‌شوند حداقل نیمی از آنها قابلیت اهدا و پیوند اعضا را دارند اما متاسفانه سالانه کمتر از هزار خانواده‌ نسبت به اهدای اعضای عزیزان خود موافقت می‌کنند.سالانه حداقل ۶ هزار عضو انسانی قابل اهدا خاکسپاری می‌شود در حالیکه روزانه هفت تا ۱۰ بیمار به خاطر نرسیدن اعضای پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به راهکارهای افزایش تعداد پیوند عضو از واجدان شرایط اهدا، گفت:باید دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستم اهدای عضو راه اندازی کنند تا افراد دچار مرگ مغزی به صورت منسجم و در تک تک بیمارستان‌ها شناسایی شده و با مراقبت کافی از عضو قابل اهدا، رضایت خانواده فرد در این زمینه گرفته شود.

نجفی زاده همچنین بر فرهنگسازی صحیح و کافی در بین مردم نسبت به مکانیزم مرگ مغزی تاکید کرد و گفت: فرهنگ سازی درست در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است چون ساخت سریال‌ها و برنامه‌های کارشناسی نشده در این زمینه می‌تواند نتایج معکوسی به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به عملکرد ضعیف قزوین در خصوص جلب موافقت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی گفت: این استان از ابتدا تاکنون تنها ۶۲ مورد اهدای عضو داشته در حالی که ظرفیت آن بیش از ۳۸۰ اهدای عضو بوده است، جالب است که تهران هم جزو استان‌های اول در این زمینه نیست بلکه استان‌های کوچکتر مانند یزد، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با ایجاد سیستمی درست در رتبه‌های اول قرار دارند.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان تصریح کرد: مشخص نیست چند درصد از کسانی که مرگ مغزی شده اند، پیش از مرگ، داوطلب صدور کارت اهدای عضو بوده‌اند، طبق بررسی‌های به عمل آمده، اگر خانواده‌ها از تمایل عزیزان خود به اهدای عضو خبر نداشته باشند ۴۸ درصد و اگر از تمایل وی مطلع باشند ۱۰۰ درصد با اهدای عضو موافقت می‌کنند.

نجفی‌زاده با اشاره به صدور ۲ میلیون کارت اهدای عضو برای داوطلبان این کار خیر گفت: اگرچه داشتن این کارت، به معنای موافقت ۱۰۰ درصدی خانواده‌های بیماران مرگ مغزی با اهدای عضو عزیزان خود نیست اما نقش بسیار زیادی در جلب موافقت خانواده‌ها پس از مرگ مغزی دارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۵۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور مراکز مربوط به اهدای عضو را دارند، از این تعداد دانشگاه ۲۹ مورد از آنها دارای مرکز اهدای عضو نیز هستند که امیدواریم قزوین هم حداقل در زمینه پیوند کلیه به جمع این دانشگاه‌ها بپیوندد.

به گزارش ایرنا مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در پایان در خصوص قوانین وزارت بهداشت در زمینه دیدار خانواده‌های دهنده و گیرنده عضو نیز افزود: در کل دنیا به دلیل پیامدهای احتمالی پس از پیوند، ملاقات خانواده اهدا کننده عضو با خانواده بیمار گیرنده مذموم بوده و وزارت بهداشت نیز آن را ممنوع کرده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.