وزارت بهداشت از طرح پزشک خانواده شهرداری تهران الگوبرداری کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جمعی از نمایندگان مجلس از مجموعه شهر سالم شهرداری تهران بازدید کردند.

 مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران  در مراسم بازدید اظهار داشت: برنامه‌های ما در مسیر تحقق معیارهای شهر سالم مطابق با توصیه‌ها و استانداردهای علمی مطرح شده از سوی کنگره‌ها و مجامع علمی و تخصصی بین‌المللی همچون سازمان جهانی بهداشت است.

حمید چوبینه با اشاره به فعالیت شهر سالم در بخش اورژانس گفت: خدمات بخش اورژانس ما علاوه بر اینکه شامل همه پرسنل و بازنشستگان مجموعه بزرگ شهرداری تهران و خانواده آنها می‌شود، جنبه عمومی و اجتماعی برای عموم شهروندان نیز دارد و بر همین اساس، اورژانس شهر سالم در مناسبت ‌های ملی و سراسری همچون اربعین حسینی علیه السلام و سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، از طریق همراهی و هماهنگی با اورژانس کشور برای انتقال بیماران به مراکز درمانی اقدام می‌کند و بدین ترتیب در روزهای سخت در کنار همه مردم است. 

وی افزود: هدف نهایی بسیاری از فعالیت‌های ما این است که همه اماکنی که در سطح مناطق پایتخت در اختیار شهرداری تهران قرار دارد و محل تردد جمع زیادی از شهروندان است، از نظر رعایت اصول بهداشتی و ایمنی بررسی شود تا شهروندان هنگام مراجعه به اماکن پرتردد و استفاده از خدمات و امکانات تغذیه‌ای، بهداشتی، تفریحی و... آسوده خاطر باشند و البته در این مسیر، نظارت عالی وزارت بهداشت نیز وجود دارد.

چوبینه با اشاره به دغدغه شرکت شهر سالم برای ارائه خدمات به اقشار آسیب‌پذیر و در معرض آسیب همچون کودکان کار و زنان سرپرست خانوار گفت: تلاش می‌کنیم که بسته‌های خدماتی‌مان را در مناطق کمتر برخوردار پایتخت توسعه دهیم که هم از نظر زمانی و هم از جنبه کیفی شاهد ارتقای سطح خدمات باشیم و خدا را شاکریم که در دو سال اخیر توانستیم در برخی مناطق که دسترسی کمتری به امکانات و خدمات داشتند، فعالیت‌های موثری را به سرانجام برسانیم.

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران تصریح کرد: ما در 18 نقطه پایتخت 18 درمانگاه داریم که به خاطر توجه به سیاست‌های حرفه‌ای و انسانی در زمینه دسترسی همگانی و عادلانه به خدمات و امکانات اجتماعی، بیشتر این درمانگاه‌ها در مناطق کمتر برخوردار شهر تهران دایر است و اصولا هدف و سیاست اصلی ما این است تا این مناطق را از مساعدت‌های مدیریت شهری بهره‌مند کنیم؛ تا جایی که هم تردد و هم دریافت خدمات برای آنها آسان باشد.

در ادامه محمدحسین قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این نشست اظهار داشت: قانونگذاری و نظارت، دو رسالت مهم کمیسیون بهداشت مجلس به شمار می‌رود و اعضای کمیسیون در همین راستا نظارت، پیگیری و بازدید میدانی را به طور ویژه در دستور کار دارند و بر همین اساس، همه نهادها و مراکزی که فعالیت‌هایشان به نوعی با امنیت غذایی، سلامت، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها مرتبط است، در فهرست برنامه‌های ما برای بازدید میدانی قرار گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: حضور نمایندگان مجلس در شرکت شهر سالم شهرداری تهران نیز مرتبط با همین سیاست بوده است، چراکه این شرکت در حوزه درمان نقش مهمی دارد و با توجه به فعالیت‌های گسترده‌ای که در شهر تهران بویژه در مجموعه شهرداری تهران انجام می‌دهد، در کاستن از بار مشکلات حوزه درمان کشور و نیز برداشتن باری از دوش دولت و وزارت بهداشت تاثیرگذاری بسزایی دارد که بسیار قابل تحسین است، فعالیت‌هایی که این شرکت در بخش چکاپ و پایش سلامت کارگران و کارمندان شهرداری تهران انجام می‌دهد، ارزشمند و قابل توجه است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به موضوع پزشک خانواده گفت: در این جلسه همچنین برنامه‌های شرکت شهر سالم شهرداری تهران برای اجرای طرح پزشک خانواده تشریح شد که به نظر ما این طرح می‌تواند یاریگر وزارت بهداشت نیز باشد، البته با این توضیح که انتظار می‌رود مجموعه شهرداری تهران در موضوع پزشک خانواده، تعامل سازنده با وزارت بهداشت را مدنظر قرار دهد.

قربانی با تاکید بر ضرورت تحقق عدالت در حوزه سلامت اظهار داشت: انتظار داریم امکانات و خدمات شهرداری تهران بسیار بیشتر از آنچه اکنون شاهد هستیم، در اختیار عموم شهروندان به ویژه اقشار آسیب‌پذیر قرار گیرد تا دسترسی همگانی و عمومی به خدمات حوزه سلامت به طور مطلوبی وجود داشته باشد.

حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در حاشیه این بازدید گفت: یکی از تفاوت‌های این دوره از کمیسیون بهداشت مجلس در مقایسه با کمیسیون‌های قبلی این است که اعضای کمیسیون به طور جمعی در استان‌های مختلف و مراکز و نهادهایی که خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند، حضور می‌یابند و فعالیت آنها را بررسی و رصد می‌کنند که بازدید از مجموعه شرکت شهر سالم شهرداری تهران نیز بر همین اساس انجام شد.

وی تصریح کرد: خدمات این شرکت و فعالیت‌هایی که در زمینه آزمایش و کنترل آب شرب بوستان‌های شهر تهران انجام می‌دهد قابل تحسین است و جای خرسندی است که امنیت غذایی و بهداشتی در همه اماکن و مراکزی که تحت مدیریت شهرداری تهران قرار دارد، توسط این شرکت بررسی و کنترل می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با قابل قبول دانستن فعالیت‌های شهر سالم شهرداری تهران در حوزه پیشگیری، ادامه داد: یکی از طرح‌ها و برنامه‌های مدیریت شهری تهران که از سوی شرکت شهر سالم پیگیری می‌شود و برای ما بسیار اهمیت دارد، طرح پزشک خانواده است که وزارت بهداشت نیز می‌تواند از آن الگوبرداری کند.

عابدی تاکید کرد: در این جلسه مشخص شد که برنامه‌ها و اقدامات مدیریت شهری تهران در مجموعه شهر سالم، رویکرد علمی دارد و ما از حاکم بودن چنین رویه‌ای در همه مراکز و نهادهایی که با موضوع بهداشت و درمان سروکار دارند، استقبال می‌کنیم.

به گزارش فارس در این جلسه ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: شرکت شهر سالم شهرداری تهران می‌تواند یک الگو در زمینه پزشک خانواده باشد و اگر برخی مشکلات این طرح اصلاح شود، قابل الگوبرداری برای وزارت بهداشت است.

وی در پایان اضافه کرد: انتظار می‌رود با همکاری مجلس و استفاده صحیح از ایده‌هایی که مطرح است، الگویی را استخراج کنیم تا  این مسئله حل شود. همچنین باید کمک کنیم تا نگاه مدیریت تخصص‌محور و شرایط بیمه‌های تخصص‌محور به سمتی برود که مردم خدمات اساسی را در زمان مناسب دریافت کنند و از چتر حمایتی مناسب و خدمات بهینه بهره‌مند باشند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.