سند مبارزه با مالاریا در ایران با همکاری دفتر سازمان بهداشت جهانی تدوین شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احمد رئیسی اظهار کرد: اکنون تمام دارو‌های مبتلایان به بیماری مالاریا در داخل کشور تولید می‌شود و از این نظر هیچگونه مشکلی وجود ندارد؛ خوشبختانه اعمال تحریم‌های دشمنان تاثیر منفی روی این مسئله نداشته است.

رييس اداره كنترل مالاريا مركز مديريت مبارزه با بيماريهاي واگير وزارت بهداشت ادامه داد: مالاریا به عنوان یک بیماری واگیردار جان بسیاری از افراد را گرفته و اولین فوت ناشی از بیماری مالاریا در ۶۰ سال گذشته اتفاق افتاده است، بیماری مالاریا در گذشته شیوع زیادی در کشور داشته است به طوری که یک سوم جمعیت کشور یعنی ۵ میلیون نفر به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی و پیشگیرانه به این بیماری مبتلا شده‌اند.
 
وی افزود: در سال ۹۶ تنها ۵۷ نفر  به بیماری مالاریا مبتلا شده‌اند و این آمار در سال ۹۷ تا پایان مرداد ماه به صفر رسیده است، در سال‌های گذشته تعداد ۲۰۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به بیماری مالاریا در کشور فوت می‌کردند، اما در طی چند سال اخیر تنها ۲ نفر بر اثر عارضه مالاریا در طول سال فوت کرده‌اند.

رئیسی گفت: بیماری مالاریا بیشتر در مناطق محروم و کمتر توسعه پیدا کرده شیوع پیدا کرده است و حذف بیماری مالاریا حتی در مناطق محروم به نوعی جهاد در حوزه سلامت محسوب می‌شود، بیماری مالاریا در تعدادی از کشور‌های منطقه حذف شده، اما کشور ما به لحاظ جمعیت بالا و همسایگی با کشور‌هایی مانند افغانستان پاکستان و عراق مستثنی است، وسعت جغرافیایی و تنوع آب و هوایی باعث شده که مبارزه با این بیماری سخت شده باشد.

رييس اداره كنترل مالاريا مركز مديريت مبارزه با بيماريهاي واگير وزارت بهداشت تصریح کرد: کشور‌هایی مانند هند و بنگلادش و برخی کشور‌های آفریقایی مالاریا خیز هستند و تبادل جمعیتی بین ایران و این کشور‌ها بسیار زیاد است؛ به همین دلیل کنترل و حذف این بیماری سخت‌تر از کشور‌های منطقه است، در پاکستان سالیانه ۱۲ میلیون نفر به بیماری مالاریا مبتلا می‌شوند و پس از سودان بیشترین ابتلا به عارضه مالاریا در منطقه مدیترانه شرقی مربوط به کشور پاکستان است.

وی اظهار کرد: ایران در حدود یک هزار کیلومتر مرز آبی و خشکی با کشور پاکستان دارد و به دلیل تبادل جمعیت با کشور‌هایی مانند پاکستان و افغانستان کنترل بیماری مالاریا در ایران بسیار سخت است، ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به عارضه مالاریا در کشور مربوط به مهاجران از افغانستان و پاکستان هستند و براساس بررسی‌های انجام شده، بیشترین موارد ابتلا به بیماری مالاریا در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان مشاهده شده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: یکی از موفق‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت حذف مالاریا در افق ۱۴۰۴ است که چند سال اخیر است با همکاری دفتر سازمان بهداشت جهانی و توسعه سازمان ملل در ایران سند مبارزه با مالاریا  هم تدوین شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: دارو‌های بیماری مالاریا در خانه‌های بهداشت به طور رایگان در اختیار مبتلایان قرار می‌گیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.