افراد واجد شرایط واکسن آنفلوآنزا را باید اواخر شهریور تا اوایل مهرماه ترزیق کنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مسعود مردانی افزود: هم اکنون واکسن آنفلوآنزا به میزان لازم و کافی در تمامی داروخانه های سراسر کشور توزیع شده و قیمت آن  ۳۵۰ هزار ریال است.افراد واجد شرایط واکسن آنفلوآنزا را باید اواخر شهریور تا اوایل مهرماه ترزیق کنند.

عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوآنزا ادامه داد: افراد بالای ۶۰ سال، بیماران مبتلا به سرطان، دیابت، زنان باردار، مبتلایان به نارسایی قلبی و ریوی، HIV مثبت، افرادی که پیوند کلیه کرده اند و کودکان ۶ ماه تا ۶ سال از افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند و نباید زودتر یا دیرتر از زمان تعیین شده که اواخر شهریور تا اوایل مهرماه است، آن را استفاده کنند.

وی افزود: افراد هنگام تهیه این واکسن حتما به تاریخ تولید آن که ۲۰۱۹ است، توجه کنند و از تزریق واکسن های تاریخ سال های قبل بپرهیزند، واکسن آنفلوانزا باید در دوزی که پزشک تجویز کرده به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق شود و مانند تمام فرآورده های دارویی این واکسن هم ممکن است در برخی از افراد موجب عوارض جانبی نظیر سردرد، تعریق، درد عضلات، درد مفاصل، تب، ضعف، خستگی، سرخی و ورم و سختی محل تزریق شود که این عوارض معمولا طی یک تا دو روز بدون درمان برطرف می شود.

مردانی گفت: آنفلوانزا ویروس های مختلفی دارد و واکسن آنفلوانزا هر سال از ابتلا به شایعترین ویروس های سال جلوگیری می‌ کند اما مصونیت ۱۰۰درصدی در برابر همه انواع ویروس این بیماری ندارد. بعد از تزریق واکسن آنفلوانزا نیز دو تا سه هفته طول می‌کشد تا ایمنی مناسب در فرد ایجاد شود.

به گزارش ایرنا این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان اضافه کرد: استفاده از این واکسن عارضه به خصوصی را به همراه ندارد اما باید در هنگام تزریق نکات بهداشتی رعایت شود همچنین کل واکسن‌های آنفلوآنزا در دنیا نتوانسته‌اند بیشتر از ۶۰ درصد از بروز این بیماری پیشگیری کنند بنابراین رعایت نکات بهداشتی همچون دست ندادن با فرد مبتلا، نبوسیدن و جداکردن اتاق فرد مبتلا از دیگر اعضای خانواده می‌تواند در پیشگیری از این بیماری مؤثر باشد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.