فراوانی خشونت علیه کادر درمان در جاهای مختلف کشور متفاوت است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی رضا عسگری درباره خشونت علیه کادر درمان در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور افزود: باید بررسی کرد که چرا در برخی استان‌ها میزان خشونت علیه کادر درمان بالاتر است. این مسائل به کار فرهنگی بیشتری نیاز دارد و به طور مثال باید میزان توقع بیمار و همراه او را در نظر گرفت.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت ادامه داد: گاهی این خشونت‌ها و درگیری‌ها در مراجعه اورژانس ۱۱۵ بر بالین بیمار یا مصدوم و گاهی در بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد و یک دغدغه مهم محسوب می شود. در بسیاری از مواقع، تکنسین های اورژانس ۱۱۵ مورد حمله قرار می گیرند، اما بسیاری از رسانه ها به این موضوع نمی پردازند و منعکس نمی شود.

وی درباره آمار این خشونت ها گفت: گزارش خشونت ها علیه کادر درمان به قسمت های مختلفی از جمله حراست ها، بازرسی های دانشگاه های علوم پزشکی و حوزه نظارت بر درمان منعکس می شود و حتی بسیاری از این موارد اصلا گزارش نمی شوند. در نتیجه آمار مشخصی در این رابطه به شکل جمع بندی شده وجود ندارد.

عسگری گفت: جدا از تعداد وقوع این حوادث، باید به دنبال حل مشکل باشیم تا از وقوع آن پیشگیری کرد. برای پیشگیری از این موضوع، سازمان های مردم نهاد می توانند ورود کنند و مقابله با خشونت علیه کادر درمان را به عنوان یکی از وظایف خود بدانند و مردم را با حقوق خود آشنا کنند.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: اگر کادر درمان در اورژانس بیمارستان که خط اول درمان محسوب می شود، امنیت کافی نداشته باشند، حداقل اثر این است که نیروهای کارآمد و با تجربه دیگر در اورژانس خدمت نمی کنند و از طرفی در صورت نبود این امنیت، نمی توان سطح خدمت مطلوب را انتظار داشت.

وی تصریح کرد: البته این مسائل در بسیاری از موارد جنبه حقوقی دارد، اما انتظار می رود کادر درمانی از مهارت های ارتباطی در انتظار با مردم استفاده کرده و اگر توضیح مناسب و به موقع درباره اقدامی که می خواهند انجام بدهند را به بیمار و همراه او ارائه کنند، بسیاری از این مشکلات اتفاق نمی افتد، هرچند معاونت حقوقی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی این موارد را رسیدگی می کنند، اما معمولا به نتیجه خاصی نمی رسد و در انتها پیشنهاد می شود که مصالحه کنند.

به گزارش ایرنا عسگری در پایان اضافه کرد: این در شرایطی است که در این موارد گاهی جو به سمتی می رود تا نظام ارائه خدمت محکوم شود. به هر حال وقتی اعتماد مردم نسبت به کادر درمانی خدشه دار می شود و آسیب می بیند، اصلاح این اعتماد بسیار دشوار خواهد بود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.