با ادامه روند فعلی دچار کمبود و بحران بی سابقه ناشی از کمبود دارو در کشور خواهیم شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی با بیان اینکه سلامت مردم برای ما اصل اولیه و خدشه ناپذیر است خاطر نشان کرد : اجازه نمی‌دهیم هیچ صرفه جویی به قیمت پایمال شدن یا خدشه بر سلامت مردم انجام شود.

اما خبرها حاکی از آنست که بانک مرکزی تخصیص ارز به تولیدکنندگان دارو را متوقف کرده است و همین موضوع میتواند زمیینه ساز بروز بحران برای بیماران و خاناوده های آنان باشد.بحرانی که اگر جدی گرفته نشود میتواند نظام سلامت کشور را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد.

همین موضوع سبب شده که محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت طی نامه ای به معاون ارزی بانک مرکزی از احتمال بروز کمبود شدید دارویی خبر داد و تاکید کرد که با ادامه روند فعلی دچار کمبود و بحران بی سابقه ای ناشی از کمبود دارو در کشور خواهیم شد.

وی  در این نامه نوشته که با ادامه روند فعلی صدمات غیر قابل جبرانی به سلامت جامعه وارد میشود و خواستار رفع مسدودی تخصیص ارز برای کارخانجات دارویی در اسرع وقت شد.

هرچند هنوز پاسخی از سوی بانک مرکزی به این ادعا داده نشده و نامه شانه ساز نشان از تلاش مجموعه وزارت بهداشت برای جلوگیری از بروز بحران نشان دارد اما مسئولین وزارت بهداشت باید تدابیر خود را به صورت شفاف برای مردم و خانواده بیماران روشن کنند و برای رفع این بحران که با سلامت مردم به صورت مستقیم در ارتباط است بکار گیرند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

معاون محترم ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای غلامرضا پناهی

موضوع: عدم تخصیص ارز به کارخانجات داروسازی به دلیل عدم رفع تعهدات ارزی ناشی از صادرات و واردات ناشی از صادرات و واردات

با سلام و احترام:
به استحضار می رساند در سه هفته اخیر تعداد زیادی از کارخانجات داروسازی بنا به دلایل مختلف منجمله عدم رفع تعهدات ارزی ناشی از صادرات و واردات در پورتال آن بانک به عنوان شرکت غیر مجاز در تخصیص ارز رویت می شوند که امکان تخصیص ارز جهت تامین واردات دارو و مواد اولیه دارویی مورد نیاز امکانپذیر نمیباشد، از آنجایی‌که تامین داروهای مورد نیاز کشور بر مبنای برنامه ریزی و تعهدات این شرکت ها شکل گرفته است که با ادامه روند فعلی دچار کمبود و بحران بی سابقه ناشی از کمبود دارو در کشور خواهیم شد و صدمات غیر قابل جبرانی را به سلامت جامعه وارد می سازند، با توجه به تطویل دوره وصول مطالبات شرکت های داروئی از مراکز درمانی و مشکل نقدینگی شرکتهای مذکور، خواهشمند است در صورت امکان دستور فرمائید تدابیری اندیشیده شود تا ضمن اعطای مهلت مشخص جهت تسویه حساب بعدی، در اسرع وقت نسبت به رفع مسدودی تخصیص ارز برای کارخانجان داروسازی اقدام مقتضی به عمل آید. از همکاری شما پیشاپیش تشکر می گردد.

دکتر محمد رضا شانه ساز
معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.