خود مراقبتی در اثربخشی مداخلات درمانی و هزینه اثربخشی موثر است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، افشین استوار با اعلام این مطلب افزود: بیماران به واسطه خود مراقبتی با تیم درمانی مشارکت می‌کنند. البته بر حسب نوع بیماری، مصداق‌های خود مراقبتی هم متفاوت است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: به طور کلی، پرهیز از عوامل خطر و توجه به تشخیص زودرس بیماری‌ها اهمیت دارد. اهمیت تشخیص زودرس بیماری‌ها وقتی مشخص می‌شود که بدانیم به طور مثال فشار خون بالا علامتی ندارد و عوارض آن بعدتر ایجاد می‌شود. تشخیص زودرس در بیماری‌هایی مانند سرطان‌ها و پوکی استخوان نیز اهمیت دارد و افراد باید برای تشخیص زودرس مراجعه کنند.

وی افزود: موضوع دیگر، درمان به موقع است. زیرا درمان در بیماری‌های غیرواگیر طولانی مدت است و در این بیماری‌ها، درمانی که تمام شود وجود ندارد. به طور مثال بیمار مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت باید تا آخر عمر دارو بخورد و تحت مراقبت باشد. بنابراین در این زمینه تمکین به درمان از سوی بیمار و پیوستگی درمان مطرح می‌شود و بیمار باید درمان مربوطه را به صورت کامل دریافت کرده و به روند درمان متعهد باشد.

استوار گفت: برخی از درجه‌های بیماری نیاز به بازتوانی و توان بخشی دارد که این موضوع هم به میزان مشارکت بیمار در فرآیند بیمار بر می‌گردد. در نتیجه از پیشگیری تا تشخیص زودرس و درمان و بازتوانی به مشارکت بیمار نیاز دارد که تحت عنوان خود مراقبتی طبقه بندی می‌شود.

به گزارش وب‌دا مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد: مداخله در زمینه بیماری‌های غیرواگیر در طول زمان نتیجه می‌دهد. به طور مثال مداخله در زمینه پیشگیری از سرطان، چند سال طول می‌کشد و این موارد معمولا مستمر و طولانی مدت هستند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.