ریشه مشکل سوءاستفاده از دفترچه‌های بیمه نبود نظارت دقیق بیمه‌ها است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رسول خضری در مورد انتشار خبری مبنی بر اینکه برخی با اجاره دفترچه بیمه نیازمندان از طریق پزشکانی که با آنها کار می‌کنند در این دفترچه‌ها داروی دولتی می‌نویسند و بعد آنها را با نرخ آزاد به فروش می‌رسانند، گفت: این وظیفه بیمه‌ها بوده که به این موضوع نظارت کنند، چرا که نسخه‌های گران قیمتی که تجویز می‌شوند نیاز به تایید دارند و مراحل خود را مجدد در سازمان‌های بیمه‌گر طی می‌کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: تایید نسخه داروهای گران قیمت در سازمان‌های بیمه گر منوط بر این است که بیمار همراه نسخه در این محل حضور داشته و مدارک پزشکی لازم را به کارشناس مربوطه ارائه دهد.

وی افزود: بیمه‌ها باید دقت بیشتری به این موضوع داشته باشند تا به گونه‌ای اقدام نشود که حق بیماران در این مورد تضییع شود، ضمن اینکه سازمان تامین اجتماعی بهترین راهکار را در این مورد ارائه داده و اجرای آن را در دستورکار خود قرار داده است، به این صورت که با صدور کارت هوشمند یک کدی را برای مراکز طرف قرارداد خود تعیین کرده است، ضمن اینکه در برنامه پنج ساله پنجم نیز تاکید شده که باید پرونده الکترونیک سلامت برای رفع این قبیل مشکلات اجرا شود.

خضری گفت: اجاره دفترچه بیمه تنها در شرایطی که نسخه‌ها به صورت سنتی نوشته شوند، امکانپذیر است، بنابراین اجرای پرونده الکترونیک سلامت به سلامت هزینه‌کرد بیمه‌ها منتهی شده و مانع از بروز تخلف در این بخش می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: البته بدخط نوشتن نسخه‌ها نیز یکی از مشکلاتی است که با عملیاتی شدن پرونده الکترونیک سلامت برطرف می‌شود و احتمال خطا در تامین داروی بیماران را به صفر می‌رساند، بنابراین تاکید بر اجرای این مهم همزمان با طرح پزشک خانواده که هم در برنامه چهارم و هم پنجم توسعه آمده برای رفع این نوع مشکلات آینده‌نگری کرده است.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون اشکال از سازمان‌های بیمه‌گر است که در جهت شفاف‌سازی اقدام نمی‌کنند، ضمن اینکه وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نهاد ریاست جمهوری باید برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت جدی‌تر اقدام کنند، چرا که بی‌توجهی به این بخش باعث تحمیل هزینه‌های گزاف به بیمه‌ها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت خضری در پایان اضافه کرد: اجرای پرونده الکترونیک سلامت باعث می‌شود که تنها پزشک با انتخاب کد دارو تجویز کند، کما اینکه این مهم سالهاست در کشورهای توسعه‌یافته محقق شده است و تنها راه برای ممانعت از این قبیل سوءاستفاده‌ها است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.