عرضه متادون در داروخانه‌ها به ضرر این مراکز است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، همایون هاشمی در انتقاد به تصمیم اداره داروهای مخدر و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو برای عرضه متادون در داروخانه‌ها ، گفت: متادون در زمره داروهای OTC نیست که دارای عوارض نباشد و بتوان آن را در گیشه داروخانه‌ها بدون کنترل عرضه کرد.نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: عرضه متادون، بوپرنورفین یا شربت تریاک در داروخانه‌ها بهانه و ابزاری است که توسط آن  بیماران و معتادان را به مطب‌ها بکشانند.

رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس ادامه داد: عرضه متادون توسط داروخانه‌ها تنها توسط آمریکا در یک مقطع زمانی کوتاه صورت گرفت که به سرعت نیز به نتیجه نامطلوب و اثرات منفی آن پی بردند، اما بعد از آن در هیچ نقطه از دنیا صورت نگرفت.

وی افزود: کلینیک‌های متادون درمانی یا درمان سوء‌ مصرف مواد مخدر دارای تیم و اجزای مختلف هستند و روانشناس، مددکار اجتماعی، پرستار متخصص و آموزش‌دیده و پزشک در این مراکز فعالیت می‌کنند و معتادی که بستر زمانی برای درمان وی تعریف شده به صورت روزانه یا هفتگی از این مراکز دارو دریافت کرده و توسط پزشک و روانشناس در هفته چند بار این فرد بررسی شده و ویزیت می‌شود که در تسریع روند درمانش بسیار اثرگذار است.تعجب می‌کنم که برای عرضه متادون در داروخانه‌ها با این سرعت تصمیم‌گیری شد.

هاشمی گفت: تعجب می‌کنم که در مورد این موضوع با این سرعت تصمیم‌گیری شده است، ضمن اینکه در شرایط کنونی هم تعداد زیادی از مراکز هستند که به صورت غیرقانونی متادون عرضه می‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر هدف از راه‌اندازی کلینیک‌های درمان سوء مصرف مواد مخدر تنها عرضه متادون بوده که خطا است، بنابراین هدف این است که معتادان را به این کلینیک‌ها بکشانیم تا آنها را تحت نظر قرار داده و سایر اقدامات درمانی اعم از اجتماع‌پذیری و بازتوانی ذهنی و روانی را برای این افراد انجام دهیم.

وی اظهار کرد: بنده از جمله افرادی هستم که با عرضه این دارو در داروخانه‌ها بدون تجویز پزشک صدرصد مخالف هستم، چرا که این اقدام به ضرر داروخانه‌ها تمام می‌شود، بنابراین نباید تنها با این روش راه معتادان را به داروخانه‌ها کج کنیم، بلکه آنها باید به کلینیک‌ها هدایت شوند تا روانشناسان و مددکاران اجتماعی به آنها کمک کنند، ضمن اینکه برای این افراد پرونده تشکیل شود و تاریخچه زندگی و دغدغه‌هایشان بررسی و ثبت شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت هاشمی در پایان اضافه کرد: این امری غیرقابل انکار است که کلینیک‌های درمان سوء مصرف مواد مخدر نیاز به بازنگری، حمایت‌های ویژه و بازرسی دقیق دارند تا با مراکزی که تخلفی در این حوزه انجام می‌دهند، برخورد شود، اما نباید نتایج اقدامات اثرگذار این مجموعه‌ها را نیز یک روزه از بین ببرند.

پایان پیام/

2 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.