جامعه پزشکی در تمام دوران از قانون تمکین کرده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، چند ماهی است که موضوع مالیات پزشکان، فرار مالیاتی و نبود کارتخوان در مطب پزشکان به بحثی داغ در رسانه‌ها و فضای مجازی تبدیل شده است، بسیاری از افراد نبود کارتخوان را به درآمد نجومی پزشکان و فرار مالیاتی نسبت می‌دهند، متاسفانه همچنان جای کارتخوان روی مطب برخی پزشکان خالی بوده و این مسئله موجب آزار بیماران شده است و شاید به دلیل اینکه قشر دردمند به مطب پزشکان مراجعه می‌کنند، جامعه پزشکی برای نخستین گروه برای استفاده از پایانه فروشگاهی انتخاب شدند، تا گامی برای شفافیت مالیاتی برداشته شود.

البته ناگفته نماند که برخلاف معدود پزشکانی که ویزیت چند برابری می‌گیرند و فرار مالیاتی دارند، اما بسیاری پزشکان هستند که کارتخوان‌های مطب آن‌ها در سال چند باری بیشتر کار نمی‌کند چرا که پرداخت ویزیت در این مطب‌ها رایگان یا به اختیار بیمار است.

به منظور ساماندهی به مسئله مالیات پزشکان، در لایجه تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۸، پزشکان را ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی "دستگاه کارت‌خوان بانکی" کرد. اجرای این مصوبه چند ماهی به تاخیر افتاد تا اینکه پس از تفاهم نامه بین سازمان نظام پزشکی و سازمان امور مالیاتی تا ۲۳ مرداد مهلتی به پزشکان داده شد تا کارتخوان مطب‌ها را به سامانه فروشگاهی متصل و کد مالیاتی اخذ کنند و کسانی که این مصوبه را اجرایی نکنند، مشمول جریمه خواهد شد.

در مرداد ماه دوباره تاریخ ثبت کارتخوان پزشکان تا پایان ماه تمدید شد چرا که زیرساخت‌های لازم فراهم نبود و برخی شرکت‌های پشتیبان‌های کارتخوان همچنان از خدمات رسانی و اتصال کارتخوان‌ها به سازمان امور مالیاتی خودداری کردند و تاریخ ثبت نام پزشکان در سامانه امور مالیاتی برای بار چهارم تا ۱۵ شهریور تمدید شد و چند روز پیش هم شورای نگهبان این مصوبه مجلس را خلاف قانون شرع دانست و در این بین نیز برخی پزشکان هم از آب گل آلود ماهی گرفتند و این مسئله را بهانه‌ای برای استفاه نکردن از کارتخوان قرار دادند.

۱۵ شهریور مهلت ثبت نام پزشکان برای اتصال به پایانه فروشگاهی به پایان رسید و به گفته علی رستم‌پور مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون‏ سپاری سازمان امور مالیاتی تا روز چهارشنبه هفته قبل حدود ۱۴ درصد پزشکان در سامانه امور مالیاتی برای اتصال کارتخوان به امور مالیاتی ثبت‌نام کردند و در ۲ روز پنجشنبه و جمعه با رشد ثبت نام همراه بودیم و آمار به ۲۱ درصد رسید و تاکنون بیش از ۱۴ هزار پزشک دستگاه کارتخوان خود را در سامانه مالیاتی ثبت کرده اند.

وی افزود: عده‌ای با جوسازی دنبال مخالفت جامعه پزشکی بودند، در این مدت، شبهاتی از این دست که بین پزشکان و سایر اقشار نباید تبعیض قائل شد و زیر ساخت‌ها فراهم نیست، مطرح شد.

رستم‌پور با اشاره به جریمه پزشکانی که تا مهر ماه در سامانه امور مالیاتی کارتخوان خود را ثبت نکنند، گفت: اگر پزشکان تا اول مهر کارت خوان خود را در سامانه مالیاتی ثبت نام نکنند مطابق اعلام گذشته مشمول تبعات قانونی و جریمه می‌شوند، چون به قانون عمل نکرده اند.

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون‏ سپاری سازمان امور مالیاتی ادامه داد: ثبت نام کارتخوان پزشکان در سامانه امور مالیاتی هیچ وقت متوقف نمی‌شود، با این فرض که امروز یک پزشک مجوز مطب و طبابت خود را اخذ می‌کند نیاز است تا سامانه باز باشد و اطلاعات مربوط به آن ثبت شود؛ بنابراین عملاً سامانه بسته نمی‌شود. قرار بر این بود از اول مهرماه تمامی مراکز درمانی که فراخوان شدند برای نصب و استفاده از کارتخوان مورد تایید سازمان مالیاتی ثبت نام کنند. در حال حاضر نیز این تکلیف سر جای خودش معتبر است.

وی اظهار کرد: بخشی از شرکت‌های ارائه کننده کارتخوان با سازمان امور مالیاتی تنظیمات لازم را انجام ندادند و شناسه ۱۶ رقمی که پزشکان باید آن را در سامانه امور مالیاتی ثبت می‌کردند، نتوانستند دریافت کنند و در اختیار پزشکان قرار دهند و گله برخی پزشکان در این بخش است که شرکت‌های خدمات رسان پرداخت یا PSP با ما همراهی نکردند.

در ادامه جواد مولایی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی درباره علت تاخیر در نصب پایانه فروشگاهی در مطب‌ها و تمدید چند باره مهلت ثبت نام به دلیل مقاومت پزشکان گفت: برخی از شرکت‌هایی که از طرف سازمان امور مالیاتی جهت نصب کارت‌خوان و اتصال به فروشگاه‌های اینترنتی آنلاین انتخاب شده بود، به درستی عمل نکردند و همین مسئله باعث بروز مشکلاتی برای پزشکان شده است.

وی با اشاره به موضوع نصب کارت‌خوان در مطب پزشکان اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی همیشه به قانون احترام می‌گذارد و پزشکان بر اساس قانون مصوب مجلس ملزم به استفاده از کارت‌خوان هستند و اکنون بحث پایانه فروشگاهی مطرح است.

مولایی گفت: بر خلاف تصور برخی از افراد جامعه پزشکی مالیات‌های خود را به موقع پرداخت می‌کند و انتشار شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر فرار مالیاتی پزشکان کاملا نادرست است، در هر گروه افرادی ممکن است تخلف کنند و قوانین را به درستی اجرا نکنند که این مسئله در جامعه پزشکی کاملا صادق است، اما ما نباید تعداد محدود متخلف را به کل جامعه خدوم پزشکی نسبت دهیم.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: متاسفانه برخی از نمایندگان با مطرح کردن موضوع نصب کارت‌خوان یک نوع تبعیض بین صنف‌های مختلف در کشور ایجاد کرده‌اند و جامعه پزشکی از این بی عدالتی ناراحت است و گرنه پزشکان مورد اعتماد‌ترین گروه در بین مردم قرار دارند و در تمام دوران دفاع مقدس و حتی وقوع حوادث و بلایای طبیعی در کمترین زمان به یاری مردم رسیده‌اند، امروزه بسیاری از پزشکان از کارت‌خوان برای رفاه حال مردم استفاده می‌کنند و جامعه پزشکی از قانون در تمام دوران تمکین کرده است.

یک منبع آگاه درباره علت تمدید چند باره مهلت ثبت پزشکان برای استفاده از پایانه فروشگاهی اظهارکرد: نظام پزشکی و امور مالیاتی تفاهم نامه امضا کردند در حالی که پشتیبان‌های کارتخوان‌ها حاضر به اجرای مصوبه نبودند چرا که بانک مرکزی به عنوان یک مرجع اصلی به این حوزه ورود نکرده بود و این شرکت‌ها نیاز به ابلاغیه بانک مرکزی برای اجرای این مصوبه داشتند و همین مسئله برخی پزشکان را دچار چالش کرد.

وی اظهار کرد: در نهایت پس از جلسات فراوان بین مسئولان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی با بانک مرکزی هماهنگی‌ها انجام و به شرکت‌های پی اس پی اجرای مصوبه ابلاغ شد و به دلیل اینکه این شرکت‌ها دیرتر اقدام کردند ثبت نام در سامانه امور مالیاتی تمدید شد، در چند هفته اول برخی شرکت‌ها همچنان نسبت به اتصال کارتخوان به امور مالیاتی تعلل کردند و نیاز به تمدید دوباره شد و هنوز برخی از این شرکت‌ها خوب عمل نمی‌کنند چرا که در صورت شفافیت مالیاتی امکان از دست دادن برخی مشتریان وجود دارد و این شرکت‌ها تمایلی به از دست دادن این مشتریان خود ندارند و در این بین برخی پزشکان هم هستند که نمی‌خواهند از پایانه فروشگاهی استفاده کنند و کسانی هم که تمایل به استفاده دارند باید در یک بانک عامل دیگر حساب باز و کارتخوان دریافت کنند که یک پروسه دو هفته‌ای زمانبر است.

محمد رضا ظفر قندی رئیس سازمان نظام پزشکی در این خصوص گفت: هماهنگی‌های لازم بین شرکت‌های پشتیبان کارتخوان و سازمان امور مالیاتی برقرار نشده است و برخی پزشکان نتوانستند کد ۱۶ رقمی خود را دریافت و آن را در سامانه ثبت کنند.

حبیبی معاون پارلمانی سازمان نظام پزشکی نیز اظهار کرد: کارتخوان در اکثر مطب‌ها وجود دارد و اکنون بحث پایانه فروشگاهی مطرح شده است و این موضوع با کارتخوان تفاوت دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حالا این سوالات مطرح می‌شود که چرا در ابتدا پیش از آغاز طرح هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی و شرکت‌های پشتیبان کارتخوان انجام نشده بود تا پس از اعتراض پزشکان هماهنگی‌ها انجام و ثبت نام چهار بار تمدید شود و برخی پزشکان متخلف هم این مسئله را بهانه‌ای برای عمل نکردن به قانون قرار دهند، از طرفی شاید با الزام قانونی شرکت‌های پشتیبان کارتخوان به دریافت کد مالیاتی بتوان مشکل پزشکانی که تمایل دارند از کارتخوان قبلی خود استفاده کنند، حل شود و آیا رای شورای نگهبان مانع از جا خوش کردن کارتخوان در مطب همه پزشکان می شود؟ باید منتظر ماند و دید که تا اول مهر کارتخوان چند درصد پزشکان در سامانه امور مالیاتی ثبت خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.