اقدامات وزارت بهداشت برای مقابله با تخلفات دارویی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ایرج حریرچی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در خصوص کنترل و نظارت بر عرضه دارو در بازار ناصرخسرو گفت: هر بازاری با دو سوی عرضه و تقاضا شکل می گیرد که در بیشتر مواقع تقاضا برتری داشته و حتی در برخی بازار ها، تقاضای القایی نیز وجود دارد که نقش مهمتری را ایفا می کند.

 معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: نقش نظارتی بدین گونه است که به صورت پیشگیرانه، جلب مشارکت، رصد وقایع و برخورد قانونی و قاطع با تخلفات، اقداماتی را انجام می دهیم و اگر تصور کنیم با استقرار در بازار ناصرخسرو و برخورد، همه مشکلات حل خواهد شد، علیرغم اینکه این اقدام لازم است؛  اما همه ماجرا نیست . بطور مثال در مورد اعتیاد، طبق اعلام رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر تعداد دو میلیون و 800 هزار نفر معتاد داریم و یکی از شایع ترین دلیل محکومیت ها بطور مستقیم یا غیر مستقیم  وابستگی به مواد مخدر است که صرف برخورد، نمی توان مساله را ریشه ای حل کرد .

وی افزود: برخی تقاضاها  مانند درخواست دارو برای سقط غیرقانونی جنین، جنبه غیرقانونی و غیراخلاقی دارد، بازار ناصر خسرو یک بازار شبه دارویی است مثلا متادون و ریتالین در بازار شبه مواد مخدر عرضه می شوند . همچنین داروهایی که برای افزایش قد تبلیغ می شوند و در لیست رسمی دارویی کشور نیستند و یا داروی خارجی که مشابه داخلی آن تولید می شود و به اشتباه، خارجی آن تجویز می شود،  تقاضاهایی را ایجاد می کند.

حریرچی گفت: ما یک بازار 23 هزار میلیاردی داریم که این حجم عظیم قاعدتا برای افراد سودجو و متخلف، بازار حجیم و جذابی است و حتی یک درصد آن هم رقم بزرگ و قابل توجهی است و دشمنان ما در شرایط تحریم به سمت تحریم ظالمانه و ایجاد مشکل در حوزه دارویی می روند و رسانه های معاند نیز بطور مستمر، بازار را هدفگیری کرده اند و مهترین تبلیغ آنها دارو و مکمل های دارویی است 

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: بهترین روش، پیشگیری و شفاف سازی است، یکی از مهمترین ابزارها، سامانه تی تک و اجرای نسخه پیچی الکترونیک است به نحوی که هر دارویی از داروخانه خارج شود مشخص شده و همه داروها رصد می شوند و حتی اینکه هر پزشک طبق راهنمای بالینی دارو تجویز کند، مشخص شده و بدین ترتیب همه پروسه دارویی قابل نظارت می شود.

به گزارش وب‌دا وی در پایان اضافه کرد: با اقدامات جدی اخیر وزارت بهداشت روند مقابله با فساد و تخلف در کل زنجیره توزیع و فروش دارو هم به صورت پیشگیرانه و جلوگیری از تخلف و فساد و هم برخورد قاطع با متخلفین و مفسدین با شدت بیشتری در حال انجام است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.