کشور در حوزه بیوتکنولوژی در بُعد پزشکی گسترش خوبی داشته است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیروس زینلی با اشاره به اینکه در این موضوع، زیست فناوری "بیوتکنولوژی" سهم بسیار خوبی دارد، افزود: جوانان نخبه و مبتکر ایرانی نقش مهمی در تحقق این هدف مهم دارند.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران با اشاره به اینکه دست اندرکاران با برنامه‌ریزی در تلاش هستند که این جنبش، شتاب بیشتری گیرد، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت‌های خوبی در این زمینه به عمل آورده است.

وی به فعالیت شرکت‌های فراوانی در حوزه زیست فناوری اشاره کرد و افزود: ۵۰ درصد درآمد شرکت‌های دانش بنیان و همچنین ۶۰ درصد صادرات دانش‌بنیان کشور مربوط به زیست فناوری است که این موضوع نشان می‌دهد ایران در حوزه زیست فناوری رشد بسیار خوبی داشته است، کشور در حوزه بیوتکنولوژی به خصوص در بُعد پزشکی گسترش خیلی خوبی داشته و به مرحله‌ای رسیدیم که علاوه بر تامین نیازهای داخل، اقدام به صادرات داروهای بیوتکنولوژی به خارج از کشور می‌کنیم.

زینلی روسیه، عراق، سوریه، پاکستان، مالزی و ترکیه را از جمله کشورهایی اعلام کرد که صادرات داروهای بیوتکنولوژی به آن‌ها انجام می‌شود و گفت: انتقال دانش بیوتکنولوژی به آرژانتین در حال شکل‌گیری است، حداقل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزش تولیدات محصولات بیوتکنولوژی کشور است که امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب این رقم افزایش یابد.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران به اعمال تحریم‌ها علیه کشور اشاره کرد و افزود: با وجود اعمال تحریم‌ها، کمبود دارو به خصوص زیستی در کشور مشاهده نمی‌شود که این موضوع، نشان می‌دهد که ما طی دو سه دهه گذشته تلاش‌های بسیار خوبی در این زمینه داشتیم و مردم با خیال راحت از آن‌ها استفاده می‌کنند.

به گزارش ایرنا وی در پایان به کاربردهای زیست فناوری اشاره کرد و تصریح کرد: استفاده از سلول برای تولید دارو، بهبود محصولات، تولید واکسن و کیت‌های تشخیصی، انواع تشخیص‌ها در زمینه بیماری ژنتیکی، تشخیص و درمان سرطان‌ها و در محیط زیست هم رفع آلودگی لکه‌های نفتی، آلودگی پسماندها، تولید بنزین بدون نفت یا سوخت‌های غیر فسیلی از جمله کاربردهای این تکنولوژی پیشرفته است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.