تحلیلی بر نظرسنجی از پزشکان بخش خصوصی در مورد کارتخوان و ثبت آن در سامانه مالیاتی و آمارهای سازمان مالیاتی و نظام پزشکی
شامگاه جمعه پانزدهم شهریور 98، گروه پزشکان و قانون برای به دست آوردن اطلاعات واقعی و دقیق از تعداد پزشکانی که از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند یا نمی‌کنند و تعداد آنهایی که اعتقاد به ثبت کارتخوان در سامانه مالیاتی دارند یا ندارند، دست به انجام یک نظرسنجی با جامعه آماری پزشکان فعال در بخش خصوصی زد.

برای انجام این نظرسنجی ساعات پایانی روز جمعه ۱۵ شهریور به عنوان «پایان مهلت ثبت شماره سریال کارتخوان در سامانه مالیاتی» در نظر گرفته شد تا نظر جامعه پزشکی پس از اتمام مهلت قانونی و تهدیدات مقامات اجرایی و اعتراضات صنفی در موضوع کارتخوان و سامانه مالیاتی مورد بررسی قرار گیرد.

جهت جلوگیری از ارسال هدفمند نظرسنجی به گروه‌های غیرپزشکی و افزایش جامعه آماری با شرکت افراد غیرپزشک و درنتیجه مخدوش شدن نظرسنجی، ضمن انتخاب ساعت پایانی روز جمعه، پس از رسیدن به جمعیت آماری مورد قبول و گذشت فقط ۱۲ ساعت، صبح روز شنبه نظرسنجی بدون اعلام قبلی بسته شد.


نتایج حاصله:

  11‌درصد از جامعه پزشکی اعلام کردند که کارتخوان ندارند و 89 درصد اعلام کردند که کارتخوان دارند.

-    12‌درصد از جامعه آماری مذکور اعلام کردند که در سامانه ثبت نام کرده یا خواهند کرد و 88‌درصد علی‌رغم اطلاع از مجازات قانونی، از ثبت کارتخوان در سامانه امتناع کرده‌اند که این درصد قابل توجه تمرد مدنی از قانون را می‌توان به اعتراض به تبعیض نسبت داد.

-    77 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی اعلام کرده‌اند که علی‌رغم داشتن کارتخوان، از ثبت آن در سامانه خودداری کرده‌اند که نشانگر جدا دانستن رفاه بیماران و مردم و جدا دانستن موضوع ثبت در سامانه از وجود کارتخوان در مطب‌هاست.

از طرفی سازمان امور مالیاتی میزان ثبت نام در سامانه مالیاتی را در همان زمان 14 هزار و 266 نفر و برابر با ۲۱ درصد مودیان مالیاتی اعلام کرد که این اطلاعات با آمار 12 درصدی که از طریق انجام یک نظرسنجی بدون نام به دست آمده، همخوانی ندارد.

‌و از سوی دیگر، روابط عمومی سازمان نظام پزشکی هم به نقل از سازمان امور مالیاتی، میزان مراجعه به سامانه جهت ثبت نام را ۵۰ درصد! اعلام کرده که تضادی آشکار با نظرسنجی و اعداد حاصل از آن دارد.

به نظر می‌رسد که قصد سازمان امور مالیاتی از اعلام اعداد غیرواقعی و آماری بیشتر از میزان واقعی ثبت یا تلاش برای ثبت در سامانه مالیاتی، شکستن اتحاد پزشکان در اعتراض به تبعیض آشکار و عدم تمکین به یک قانون تبعیض‌آمیز باشد.

پایان پیام/

10 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.