دنیا به سمت اهدا و پذیره‌نویسی داوطلبانه سلول‌های بنیادی می‌رود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی اکبر پور فتح الله اظهار کرد: بانک خون بند ناف در بسیاری از کشور‌ها مانند هلند و آمریکا به دلیل کاربرد کم آن متوقف و محدود شده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد: در حال حاضر در کشور‌های پیشرفته فعالیت بانک عمومی خون بند ناف متوقف شده است و امروزه پذیره نویسی در زمینه سلول‌های بنیادی انجام می‌شود که این روش کاملا برای درمان بیماری‌ها موثر است و داوطلبان اهدا کننده سلول‌های بنیادی با این کار خود گام موثری در زمینه درمان بیکاری‌ها و رفع نیاز مراجعه کنندگان برمی‎دارند.

وی افزود: دنیا به سمت اهدا و پذیره نویسی داوطلبانه سلول‌های بنیادی می‌رود و بانک خون بند ناف عمدتا برای گروه‌های خاصی به کار می‌رود، از اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی آزمایش‌های سازگاری گرفته می‌شود و در صورت نبود مشکل سلول‌های بنیادی از آن‌ها برای تولید دارو و درمان بیماری‌های مختلف انجام می‌شود.

پور فتح الله گفت: داوطلبان سلول‌های بنیادی می‌توانند پس از انجام آزمایش‌های مربوطه سلول‌های بنیادی خود را برای پیوند به بیماران و درمان عارضه آن‌ها اقدام کنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در ادامه با اشاره به میزان کم مراجعه بانوان برای اهدای خون اظهار کرد: متاسفانه میزان اهدای خون بانوان در کشور بسیار پایین است، اما در کشور‌های اروپایی نیمی از مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی اظهار کرد: در کشور ما به دلیل مشکلات زیر ساختی که بخشی از آن مربوط به سازمان انتقال خون و قسمتی دیگر به دلیل فرهنگ سازی و تبلیغات است میزان اهدای خون بانوان کمتر از ۵ درصد است و به طور معمول ۹۵ درصد از اهدای خون را مردان تشکیل می‌دهند.

پور فتح‌اله ادامه داد: تصور نادرستی ایجاد شده است که زنان کم خون هستند و به همین دلیل نمی‌توانند خون خود را اهدا کنند که این باور کاملا نادرستی است و امیدوارم با انجام کار‌های تبلیغاتی و فرهنگ سازی میزان مراجعه زنان در آینده بیشتر شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مدیر عامل سازمان انتقال خون در پایان اضافه کرد: اکنون در ۱۵ استان کشور امکان اهدای پلاکت مستقیم و مجزای از خون وجود دارد و پلاکت اهدایی در اختیار بیماران و نیازمندان قرار می‌گیرد، پلاسمای دریافتی برای تولید دارو‌های مشتق از پلاسما مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید توجه داشت که  این فرآورده خون نقش مهمی در روند درمان بیماران مبتلا به بیماری های خونریزی دهنده دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.