میزان تماس‌ها و شکایات مرتبط با دارو در سامانه ۱۹۰ افزایش یافته است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدحسین حیدری در همایش سراسری دفاتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، گفت: برنامه عملیاتی در حوزه دفاتر بازرسی در ستاد وزارت بهداشت مشتمل بر چهار هدف است که شامل ارتقاء نظام جامع پاسخگویی به شکایات، ارتقاء سلامت و کاهش فساد اداری، استقرار ۱۰۰ درصدی نظام جامع نظارت و بازرسی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی و افزایش سرانه آموزش‌های ویژه مدیران و کارکنان است.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین این برنامه عملیاتی مشتمل بر ۱۰ برنامه و ۵۷ فعالیت است. به عنوان مثال اقداماتی را در استان تهران انجام دادیم؛ به طوریکه کلیه مراکز جراحی محدود را در استان تهران مورد پایش قرار دادیم و ۱۱۵ مرکز MMT را در استان تهران بازرسی کردیم. در مراحل بعدی بازدید و پایش آزمایشگاه‌های استان تهران را در دستور کار داریم.

وی با اشاره بحث حقوق شهروندی در حوزه سلامت، گفت: با توجه به اینکه منشور حقوق شهروندی در سال ۱۳۹۵ مصوب شد و به امضای ریاست جمهوری رسید، پیوست حقوق شهروندی در سلامت نیز مطرح و در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مانند شیراز و کرمان پیگیری شد. بر همین اساس سامانه حقوق شهروندی شکل گرفت و در حال حاضر در ۱۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی به صورت پایلوت در حال تکمیل است.

حیدری با اشاره به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، گفت: امسال بحث دارو در سامانه ۱۹۰ به دلیل مشکلاتی که در این حوزه به وجود آمد، پررنگ‌تر شد. طبق بررسی‌هایمان دیدیم که در این سامانه پاسخگویی مناسبی در حوزه دارو به مردم نداریم؛ چرا که کارشناسان سامانه ۱۹۰ به داروخانه‌ها و یا شرکت‌ها متصل نبودند. بر همین اساس شرایطی فراهم شد تا بتوانیم به سامانه اچ ای ایکس متصل شویم و وضعیت دارو را به طور شفاف به اطلاع مردم برسانیم؛ به طوری که بتوانیم به کلیه داروخانه‌ها متصل شویم. در این صورت می‌توانیم شرایطی را ایجاد کنیم که دارو به راحتی به دست بیماران برسد.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت یادآور شد: در سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۳۶ هزار تماس با سامانه ۱۹۰ برقرار شد، از این تماس‌ها حدود ۲۳هزار و ۹۷۵ تماس یا شکایت در حوزه درمان بوده است. همچنین ۴۹۸۰ شکایت مرتبط با اورژانس، ۳۷۳۱ شکایت مرتبط با دفاتر خدمات سلامت شهری و روستایی و ۳۴۸۷ شکایت نیز مرتبط با تعرفه بوده است. نارضایتی از نحوه برخورد پرسنل و کادر درمان در سال ۹۷ در رده اول قرار داشته، اما امسال در رده دوم قرار گرفته است.

وی با اشاره به مسئله ممنوعیت ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: این موضوع بسیار مورد تاکید است و جزء موارد مورد توجه در سامانه ۱۹۰ قرار گرفته است. در عین حال در حوزه دارو طبق مقایسه‌ای که میان تماس‌های سه ماهه اول سال ۹۸ با سه ماه مشابه آن در سال ۹۷ انجام شد؛ شاهد بودیم که میزان تماس‌ها در حوزه دارو با توجه به تحریم‌ها و مشکلات دارویی بالاتر رفته است. در حوزه بهداشت نیز با افزایش تماس مواجه بودیم، اما در حوزه تعرفه‌ها کاهش شکایات و تماس‌ها را شاهد بودیم. در عین حال ۹۴ درصد از مردمی که در حوزه درمان با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته بودند از وضعیت پاسخگویی این سامانه رضایت داشتند.

به گزارش ایسنا حیدری در پایان گفت: نارضایتی از نحوه برخورد پرسنل و کادر درمان از شایع ترین شکایات مردمی در سامانه ۱۹۰ بوده و در دومین رده قرار دارد، به هر حال وقتی بیماران وارد بیمارستان می‌شوند، در وضعیت خاصی بوده و نیازمند دریافت خدمات هستند. بنابراین وظیفه کادر بهداشتی درمانی این است که خدمات را به مردم ارائه دهد و برایشان توضیح دهد. بنابراین در حوزه درمان باید انعطاف پذیری و لطافت بیشتری داشته باشیم و فرآیندها را برای بیماران توضیح دهیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.