توسعه طب سنتی هیچ تداخلی با طب نوین و بیمارستانی ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حیدرعلی عابدی در خصوص اینکه آیا توسعه و ترویج طب سنتی از طریق وزارت بهداشت ممکن است؟ گفت: طب سنتی حتما باید تحت نظر متخصصین سلامت رواج پیدا کند تا سلامت مردم تحت شعاع قرار نگیرد، از طرفی هرگونه توسعه طب سنتی باید در چهارچوب ضوابط علمی و تحت نظر متخصصین امر در وزارت بهداشت و درمان صورت بگیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به پیامد‌های نبود کنترل و نظارت بر توسعه  و ترویج طب سنتی، افزود: اگر کنترل و نظارتی در این حوزه وجود نداشته باشد هرکسی از جمله دعا نویس‌ها و عطاری‌ها مدعی طب سنتی شده و آن را رواج می‌دهند در صورتی که ارائه خدمات درمانی بدون نظر و دیدگاه علمی قابل قبول نبوده و ممکن است سلامتی مردم را به مخاطره بیاندازد.ت

وی افزود: از منظر وزارت بهداشت تنها پزشک عمومی می‌تواند طب سنتی و اعمال آن را انجام دهد که دوره‌های  آموزشی این طب را گذرانده و مدرک خود را مورد تایید وزارت قرار داده است. بی تردید کسی که پزشک نباشد نمی‌تواند تشخیص دهد که دارو یا درمانی که با طب سنتی انتخاب کرده با داروها و یا بیماری های دیگر بیمار تداخل دارد یا خیر، چرا که در صورت بروز تداخل می‌تواند مشکلات جدی را به وجود آورد. بنابراین هر فردی که بخواهد خارج از این موارد یادشده به انجام امور طب سنتی بپردازد قطعا خلاف قوانین بوده و با تقویت مدیریت نظارت بر درمان با او برخورد می‌شود.

عابدی در خصوص اینکه آیا توسعه فعالیت‌های طب سنتی دایره فعالیت طب نوین را محدود خواهد کرد؟ گفت: جایگاه طب سنتی در سطح اول خدمات بوده و طب نوین بیمارستانی در سطح دوم، بنابراین طب سنتی برای بیماران بستری جایگاهی نداشته و تنها برای بیماران سرپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو رشد و توسعه طب سنتی هیچ تداخلی با طب نوین و بیمارستانی نداشته و اگر زیر نظر متخصص ارائه شود موثر خواهد بود

به گزارش خبرگزاری خانه ملت این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان اضافه کرد: دولت برای ترویج طب سنتی، دوره‌هایی را زیر نظر وزارت بهداشت ودرمان برگذار می‌کند، در وزارت بهداشت اداره‌ای تحت عنوان طب سنتی به منظور ترویج، آموزش و نظارت بر ارائه خدمات طب سنتی ایجاد شده است، از طرفی طب سنتی یک طب تکمیلی بوده که باید زیر نظر پزشک انجام شود و این اداره در واقع وظیفه تایید آموزش‌های طب سنتی به پزشکان و نظارت بر عملکرد آنها را عهده‌دار است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.