الگوبرداری کشورهای منطقه از تجارب موفق ایران در کنترل بیماری‌های غیرواگیر
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از 15 کشور عضو کمیسیون عالی مرتبه بیماریهای غیر واگیر در سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده و دکتر باقر لاریجانی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست اخیر این کمیسیون شرکت و گزارش اقدامات و نظرات کشور درخصوص کنترل بیماری های غیرواگیر را در این نشست ارائه کرد.

در این نشست ضمن اشاره به موفقیت های چشمگیر کشور در زمینه برنامه ریزی برای کنترل بیماری های غیرواگیر، استفاده از این تجارب در در سایر کشورهای منطقه مورد تاکید قرار گرفت.

باقر لاریجانی، نایب رییس کمیته ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در جلسات کمیسیون عالی رتبه بیماریهای غیر واگیر شرکت می نماید در خصوص روند کار این کمیسیون گفت: پیرو برگزاري كنفرانس جهاني اروگوئه در اكتبر 2017 در زمينه بيماري هاي غيرواگير (NCD)، بحث تشکیل کمیسیون عالی رتبه بیماریهای غیر واگیر از سوی مدیرکل سازمان جهانی بهداشت مطرح شد.

وی افزود: با عنایت به اقدامات موثر جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر به عنوان یکی از کشورهای پیشرو و شركت پر رنگ كشورمان در اجلاس اروگوئه، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور که  رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر هستند به عنوان یکی از اعضای کمیسیون بلندپایه مذکور انتخاب شدند.

نایب رییس کمیته ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر ادامه داد: این کمیسیون متشكل از مقامات بلند پايه 15 كشور جهان و 27 چهره شاخص بين المللي است، روسای جمهور کشورهای فنلاند، سریلانکا، اروگوئه، وزیر بهداشت روسیه و وزیر پیشین فدرال پاکستان روسای این کمیسیون می باشند.

لاریجانی گفت: موفقیت ها و دستاوردهای کشور در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در نشست های این کمیسیون ارائه می شود، پیرو نشست های حضوری و مجازی این کمیسیون، گزارش فاز اول کمیسیون در 11 خردادماه 97 "1 ژوئن 2018" رونمایی شد.

وی به تشکیل سه گروه کاری برای فاز دوم نشست های کمیسیون اشاره کرد و اظهار داشت: گروه کاری اول بر روی چگونگی افزایش سواد سلامت در مورد بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آنها و بهبود ساز و کارهای چند بخشی فعالیت می نمایند.  

نایب رییس کمیته ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر تصریح کرد: گروه کاری دوم بر روی چگونگی ترغیب جهانی به درنظر داشتن پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و سلامت روان در بسته فایده پوشش همگانی سلامت فعالیت می نمایند که جمهوری اسلامی ایران عضو این کارگروه است.  همچنین گروه کاری سوم در خصوص چگونگی جلب مشارکت بخش خصوصی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر فعالیت می نمایند.

لاریجانی ادامه داد: نشست کمیسیون عالی رتبه بیماریهای غیر واگیر در 18 شهریور ماه سال جاری در ژنو برگزار شد، گفت: این نشست جهت بررسی پیش نویس گزارش فاز دوم و ‌نهايي سازي گزارش مذکور تشکیل گردید و ضمن ارائه گزارش اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه نظرات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست منعکس گردید.

به گزارش وب‌دا وی در پایان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای موفق جهان در زمینه برنامه ریزی برای کنترل بیماری های غیرواگیر است، در این نشست تاکید شد که الگوهای استفاده شده در این برنامه ها و تجارب کشور در این زمینه با سایر کشورهای منطقه به اشتراک گذاشته و توسط ایشان مورد بهره برداری قرار گیرد.

طبق برنامه مقرر شده در این کمیسیون، باقر لاریجانی، نایب رییس کمیته ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از اكتبر 2017 الي اكتبر 2019  نسبت به سياست گذاري و نظارت بر اجراي روند پيشگيري و كنترل بيماري هاي غيرواگير در جهان در سطح سياسي، اقتصادي ‌و سلامت در كشورهاي مختلف اقدام و در نهايت گزارش فعاليت ها از طريق رياست آن سازمان، جناب آقای تدروس، به دبيركل سازمان ملل متحد جهت ارائه در كنفرانس سران كشورهاي عضو منعکس شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.