زمینه‌های متعددی برای همکاری‌های ایران و اندونزی در حوزه سلامت شناسایی شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محسن اسدی لاری اظهار داشت: روز گذشته معاون وزیر بهداشت اندونزی و هیات همراه وی در سازمان غذا و دارو نشست مهمی برای ارتقای همکاری های مشترک داشتند که حاصل این نشست، سند و صورتجلسه ای بود که دو کشور بتوانند همکاری های گسترده ای در موضوعات مختلف از جمله قوانین و ثبت دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین کمک به شرکت های ایرانی و اندونزیایی برای صادارت و واردات داشته باشند.

مدیرکل همکاری‌های بین ‌الملل وزارت بهداشت ادامه داد: شرکت های اندونزی که به همراه وزیر بهداشت این کشور به ایران سفر کرده اند، حدود 40 درصد از تجارت دارو و تجهیزات پزشکی اندونزی را تشکیل می دهند و امروز نیز همایش تجاری سلامت در معاونت علمی ریاست جمهوری تشکیل می شود که در این همایش شرکت های ایرانی دعوت هستند تا شاهد گسترش روابط دو کشور در حوزه سلامت باشیم.

وی افزود: دومین سند و صورتجلسه ای که شب گذشته با حضور وزرای بهداشت ایران و اندونزی امضا شد، ناظر بر فعالیت هایی است که در چارچوب تفاهم نامه و برنامه عملی که قبلا به امضا رسیده بود، باید پیگیری می شد البته پیشرفت چندانی در اجرای برنامه عمل دو کشور نداشتیم چون حدود 4 ماه است که امضا شده و منتظر حضور وزیر و مقامات و شرکت های اندونزیایی در ایران بودیم.

اسدی لاری گفت: در صورتجلسه و سند دوم موضوعات مورد نظر وزیر بهداشت کشورمان و همتای اندونزیایی اش برای همکاری های بیشتر دو کشور لحاظ شده است، این موضوعات شامل کمک ایران به اصلاح نظام بیمه ای در اندونزی، تکنولوژی های جدید مانند بایو تکنولوژی و نانو، سلول های بنیادی، سلول درمانی و روش های درمانی پیشرفته، پیوند اعضا و استفاده مشترک از تجارب دو کشور در زمینه کنترل بیماری های واگیر و غیرواگیر بود.

مدیرکل همکاری‌های بین ‌الملل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: زمینه های متعددی برای ارتقای همکاری های ایران و اندونزی در حوزه سلامت شناسایی شده که شامل 14 حوزه همکاری جدید است. بنابراین انتظار داریم که بعد از امضای این دو سند، شاهد حرکت نوینی در توسعه روابط دو کشور باشیم.

وی با اشاره به تقویت روابط سیاسی و اقتصادی بین ایران و اندونزی، یادآور شد: حضور هفته گذشته دکتر ظریف در اندونزی و مذاکرات با مسئولان این کشور و همچنین برگزاری همایش نانوتکنولوژی با حضور فعالان ایرانی در جاکارتا، به ارتقای روابط دو کشور کمک کرده است. 

به گزارش وب‌دا اسدی لاری در پایان با اشاره به جمعیت 265 میلیون نفری اندونزی، خاطرنشان کرد: اندونزی بزرگترین کشور مسلمان است که  17500 جزیره دارد و این کشور بیشترین قدرت و نفوذ را در جمعیت 700 میلیون نفری اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) دارد و اگر فناوری های نوین در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و روش های نوین درمانی بین دو کشور تبادل شود، حتما به نفع مردم هر دو کشور مسلمان است و زمینه مناسبی را برای شرکت های دانش بنیان ایرانی فراهم می کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.