۳۰ تا ۴۰ درصد خدمات تشخیصی و درمانی ارائه شده غیر ضروری بوده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی اکبری ساری با اشاره به اینکه یکی از آثار مثبت محدودیت منابع مالی تلاش برای کنترل بهینه هزینه است، بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور متاسفانه در بسیاری از حوزه‌ها از جمله انرژی و غذا اسراف بسیاری نسبت به سایر کشورهای مشابه وجود دارد که حوزه سلامت نیز از این موضوع مستثنی نیست و باید برای ارائه خدمات مناسب به فکر کنترل هزینه با استفاده از مدیریت بهینه منابع باشیم.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: طی تحقیقات انجام شده 30 تا 40 درصد خدمات تشخیصی و درمانی ارائه شده از جمله سی تی اسکن، ام آر ای و آندوسکوپی خدمات رایج پرهزینه غیر ضروری بوده است.

وی تصریح کرد: در شرایط اقتصادی موجود راهی جز مدیریت و کنترل هزینه وجود ندارد و برای دستیابی سریع به این هدف باید به گونه ای سیاستگذاری و برنامه ریزی كرد که مسئولیت کنترل هزینه با رئیس و مدیر بیمارستان باشد تا از خدمات غیرضروری جلوگیری شود و سازمان های بیمه نیز با این مبنا مطالبات بیمارستان‌ها را پرداخت کنند.

اکبری ساری گفت: به عنوان نمونه گلوبال کردن تعداد بیشتری از خدمات از جمله اقداماتی است که در این شرایط می توان به کار گرفت. البته در حال حاضر تقریبا تمام خدمات گلوبال ضرر ده هستند و برخی از آنها تا دو برابر میزان دریافتی، برای بیمارستان هزینه دارند که علت اصلی آن نظارت ناکافی از طرف مدیریت بیمارستان است؛ به گونه ای که پرداخت به پزشکان به صورت کارانه است و پزشک آزادی عمل زیادی برای استفاده از دارو، آزمایش و تجهیزات در طول فرایند درمان دارد که این موضوع هزینه ها را خیلی بالا می برد.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: همچنين برای مدیریت مصرف دارو، آزمایش، رادیوگرافی و سایر خدمات نیاز به نظام اطلاعاتی یا  HIS  قوی و کارامد نیز داریم.

به گزارش روابط عمومی بیمه سلامت وی در پایان اضافه کرد: در صورتی که برای 100 تا 200 خدمت رایج پرهزینه از جمله آزمایش، دارو،رادیوگرافی، جراحی وخدمات بستری داخلی نظام پرداخت به صورت گلوبال طراحی شود، می تواند مقدمه ای برای اجرای نظام پرداخت DRG باشد که نظام پرداخت کامل تری است و همزمان از این طریق میتوان مقدار زیادی از هزینه ها را مدیریت و نظام سلامت را با شرایط بهتری مدیریت کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.