چگونه یک شرکت یا فرد میتواند عملکرد نظام دارویی یک کشور را تحت تاثیر قرار دهد؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، نیازآبادی در بخشی از اتهامات متهمان گفت: شبنم نعمت‌زاده متهم به اخلال عمده به مبلغ ۱۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال در نظام اقتصادی کشور بوده و همچنین متهم به سوءاستفاده از امتیاز کسب شده کالا و دارو، فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی، اخلال در نظام توزیع و نگهداری غیرمجاز و قاچاق دارو است.

گزارشی که دادستان در اینباره ارائه کرد حاوی مطالبی واقعا دردناک و سهمگین بود، اتهاماتی که در صورت وارد آمدن آنها میتواند احکام بسیار سنگینی در پی داشته باشد، هرچند شبنم نعمت زاده به همراه دو نفر دیگر از همکارانش در دادگاه حاضر ، اتهامات دادستان را شنیده و از خود دفاع کردند اما این دفاعیات چندان با متن کیفر خواست سنخیت نداشت که البته ممکن است در جلسات آتی دادگاه ابعاد دیگری از پرونده باز شود ولی در همین متون نیز اطلاعات بسیاری وجود دارد که باید برای افکار عمومی شفاف شوند.

به این ارقام دقت کنید:
۱۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال اخلال در نظام اقتصادی کشور
مبلغی که حتی یک دهم یا هزارم ان را هم مردم عادی نه در دسترس ندارند و نه رویای داشتنش را میتوانند داشته باشند اما خوب میدانند وقتی همین میزان اختلاس و فساد و ... کشف میشود چقدر میتواند در زندگی روزمره آنها تاثیر منفی باقی بگذارد.

نکته ای به نظر میرسد در همین ابتدای این پرونده باید برای افکار عمومی شفاف سازی شود این است که اصولا چگونه یک شرکت یا فرد میتواند عملکرد نظام دارویی یک کشور را تحت تاثیر قرار دهد؟
مگر نه این است که سازمان های متعددی نظیر سازمان غذا و دارو،وزارت بهداشت و .... در حوزه دارویی نظارت دارند؟آیا نباید عملکرد خود این سازمانها مورد بازبینی قرار گیرند؟

چه آنکه مدت کوتاهی قبلتر از کشف فساد بزرگی در سازمان غذا و دارو خبر داده شد و افراد مختلفی در سازمان غذا و دارو توسط نهاد‌های نظارتی بازداشت شدند که این افراد جزوی از زنجیره مافیای دارو بودند و در حال حاضر این پرونده‌ها هم در حال رسیدگی و طی مراحل قضایی است و این ضرب المثل را که وای به روزی که بگندد نمک در ذهن می آورد! آیا نباید چیدمان و استراتژی این سازمانهای حساس مورد تجدید نظر قرار بگیرند تا در سالهای آتی شاهد چنین افتضاحاتی نباشیم؟

از دو سال پیش بود که گزارشی از فساد و رانت در سازمان غذا و دارو منتشر شد تا کنون چه گزارش مشخصی به مردم داده شده که بدانند ازین پس این اتفاق نمی افتد؟

چگونه است که یک شرکت خصوصی به قول خود متهمین با کمتر از یک درصد گردش مالی حوزه دارویی میتواند بر عملکرد بزرگترین بنگاهها و تولید کنندگان دارویی کشور نظیر داروسازی فارابی و فارماشیمی،ظهرابیی .... تاثیر بگذارد و حتی برخی از آنان را تا مرز ورشکستگی بکشاند؟

چطور ممکن است که یک شرکتی که از مدتها توسط سازمانهای امنیتی مورد بررسی و تحت نظر بوده میتواند تا 200 فقره چک برگشتی داشته باشد؟

آیا باقی شرکتها هم این امکان را داشته اند که با وجود تعدد چک های برگشتی بتوانند به فعالیت خود ادامه داده و به همین میزان چک داشته باشند و به صورت اقساط خرید و فروش کنند؟
350 میلیارد تومان بدهی این شرکت است که فقط 100 میلیارد آن متعلق به شستا و سازمان تامین اجتماعی است.

سازمانی که از پرداخت بدهی های خود عاجز شده و رفت و آمد مدیران مختلف هم نمیتواند او را نجات بدهد چطور ممکن است به این میزان بدهی چراغ سبز نشان داده باشد؟ و چگونه بدهی های یک شرکت میتوانند اینقدر زیاد شود که دیگر نتوان کاری برای وصول آن کرد؟

یک بررسی کلی از آمارهای ارائه شده و گردش مالی حوزه داروی کشور میتواند در این زمینه بسیاری از مسائل را مشخص کند اما مشکل اصلی کجاست؟

مردم انتظار دارند که نه در این پرونده بلکه همه پرونده هایی که نظام قضای کشور این روزهای با آن درگیر است عدالت به طور کامل اجرا شود، نمیتوان یک نفر یا یک شرکت را به عنوان عامل فساد معرفی کرد چرا که هیچ عقل سلیمی نمیپذیرد که یک نفره بتواند در نظام اقتصادی یا دارویی یک کشور اخلال وارد کرد .باید همه بانیان ایجاد چنین وضعیتی از صدر تا ذیل مورد محاکمه قرار گیرند.

به گزارش سلامت نیوز اگر عدالت در همه زمینه ها به درستی اجرا شود و رانت و فساد برداشته شود در فضایی رقابتی دیگر شاهد نخواهیم بود که هر روز یک شرکت معلوم نیست به چه کسی وابسته که آخرش هم مشخص نخواهد شد یک مبلغ کلانی را اختلاس کرده یا نظام اقتصادی کشور را به هم زده است؟

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.