حجم تولید متادون ۲ برابر مصرف مراکز درمان است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عباس کامیابی در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های موضوعی انجمن پزشکان عمومی ایران با عنوان "مراکز درمان اعتیاد: جدال بقا، چالش ارتقا" و همزمان با شانزدهمین برنامه جامع علمی فصلی این انجمن، ضمن بیان آماری از وضعیت اعتیاد در کشور، عملکرد بیش از ۷۰۰۰ پزشک شاغل در مراکز درمان اعتیاد را با توجه به اهداف تعیین‌شده، موفق دانست و با اشاره به برگزاری نشست "۱۵ سال با متادون" در تیرماه گذشته و بیانیه‌ها و مصاحبه‌های چند ماه گذشته انجمن، بر حمایت کامل انجمن پزشکان عمومی از درمانگران فعال در این حوزه تاکید کرد.

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران ادامه داد: بر اساس اطلاعات منتشر شده میزان تولید داروی متادون در کشور دو برابر مصرف مراکز درمان بوده است، و تعلل وزارت بهداشت در هولوگرام‌دار کردن و امکان ردیابی این دارو جای انتقاد دارد، ما خواستار مبارزه جدی با نشت و توزیع غیرقانونی متادون هستیم.

وی اظهار کرد: تجربیات مشابه و نظرات کارشناسان درمان اعتیاد نشان می‌دهد واگذاری توزیع داروهای مخدر به داروخانه‌ها احتمال نشت آن را بیشتر خواهد کرد، و انجمن پزشکان عمومی با این تصمیم مخالف است و خواهان لغو بند هشت مصوبه اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

در ادامه حمید جمعه‌پور  مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این نشست، عرضه داروهای مخدر در داروخانه‌ها را سوءتفاهم خواند و گفت: در نشست اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوب شد داروخانه‌ها متادون را بین مراکز درمان اعتیاد توزیع کنند که با توجه به نظرات انجمن‌های علمی و کارشناسان درمان اعتیاد، قرار شد نشست کمیته درمان ستاد به تاخیر افتد تا پس از مشاوره با همه صاحب‌نظران، درباره این مصوبه تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: پیشنهاد مصوبه فوق که اعتراض گسترده انجمن‌های علمی و ... را در پی داشت، از سوی وزارت بهداشت بوده است، در عین حال اصلاح پروتکل درمان اعتیاد تا زمان تعیین تکلیف این مصوبه متوقف شده است.

به گزارش ایسنا در این نشست همچنین چند تن از اساتید و صاحب‌نظران دانش درمان اعتیاد کشور، عرضه داروهای آگونیست در داروخانه‌ها را با توجه به شرایط کشور امری غیرعلمی و غیرکارشناسی خواندند و معتقد بودند که این امر باعث تعطیلی مراکز درمان اعتیاد و خروج بیماران از چرخه درمان خواهد شد.

این نشست که با حضور بیش از ۴۰۰ تن از پزشکان درمانگر اعتیاد برگزار شد، همچنین مجتبی غالبی رییس کانون صنفی درمانگران اعتیاد کشور، در سخنانی به دستاوردهای مراکز درمان اعتیاد در دو دهه گذشته پرداخت و سپس اعضای پنل با شنیدن نظرات پزشکان حاضر، به پرسش‌هایی درباره مسایل مرتبط با مراکز درمان اعتیاد، پاسخ دادند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.