تمرکز بر تولید مواد اولیه دارویی در کشور اولویت پیدا کرده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل اداره دارو سازمان غذاودارو در حاشیه بازدید از گروه داروسازی خوارزمی اهداف بازدیدهای منظم خود از خطوط تولید شرکت های دارویی را تشریح کرد و گفت: تاکنون به صورت هفتگی از هولدینگ های دارویی مختلف بازدید کرده ایم و در این جلسات تلاش می کنیم که مشکلات هولدینگ ها را مستقیما درحضور مسؤولین واحدها و زیرمجموعه‌های اداره دارو، بررسی کنیم، هدف آن است که از نزدیک در جریان فعالیت‌های گروه‌های بزرگ دارویی کشور قرار بگیریم.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در خصوص تعهد تولیدکنندگان ماده اولیه دارویی برای تامین به موقع مواد اولیه شرکت های داروسازی تصریح کرد: طبق توافقی که با دو سندیکا داشتیم، قرار بر این شد که اگر تولیدکننده ماده اولیه داخلی، تامین ماده ای را متعهد شد و آن را تامین نکرد، پروانه ی تولیدش معلق شود، اگر تولیدکننده داخلی ماده اولیه را به موقع به داروسازی ها نرساند، از ماده اولیه وارداتی استفاده خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت مواد اولیه تولید داخل، چقدر می تواند بیش از قیمت جهانی باشد، گفت: در حال کارشناسی و جلسات مسترک با نمایندگان هر دو سندیکا هستیم که بتوانیم به تعامل بهتری از لحاظ قیمت برسیم تا انگیزه خرید از تامین کننده داخلی را برای شرکت های تولید کننده بالا ببریم.

محمد پوروزیری، رئیس گروه داروسازی شرکت گفت: نقش هولدینگ های دارویی در تامین داروی مورد نیاز مردم و تعادل بخشی به بازار دارویی کشور، غیر قابل انکار است، واقعیت این است که هلدینگ های دارویی به تغییرات بخشنامه ها و دستورالعمل ها حساس تر هستند و وقتی در یک هلدینگ دارویی تغییری به وجود می آید یا فشاری تحمیل می شود، ناگزیر به تمام قسمت های آن هلدینگ سرایت می کند.

وی افزود: اگر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، به مشکلات هولدینگ‌ها توجه کند و به عنوان یک صدای واحد، به نیازها و دغدغه‌های آن ها گوش فرا دهد، شاهد سرعت گرفتن رفع مشکلات صنعت داروسازی کشور خواهیم بود.  

مهدی لارابی، مدیرعامل پلاسمای این شرکت با اشاره به مشکلات صنعت پلاسما در داخل کشور اظهار داشت: برخی از محصولات و فرآورده های مشتق از پلاسما نظیر فاکتور 8 و 9  دارای حاشیه سود بسیار پایین هستند. ضمن اینکه چرخه بازگشت پول به این حوزه تقریبا بین 15 ماه تا 2 سال است. بنابراین وقتی در فرآیند تامین آن ها با سرعت گیرها و دست اندازها مواجه می شویم، یا اینکه بحث انتقال ارز و یا تخصیص آن، زمان بر می شود، به کلی فرآیند تامین این داروها، ضرر ده می‌شود، این مسائل، تاثیر بسیار منفی روی اقتصاد شرکت های دارویی می گذارد و این موضوع باید مد نظر سیاستگذاران دارویی کشور، خصوصا در بحث قیمتگذاری این محصولات باشد.

پیمان ترحمی مدیرعامل شرکت مشکلات صنعت داروسازی کشور را در موازات سایر مشکلات اقتصاد کشور برشمرد و افزود: اقتصاد دارو، مظلوم واقع شده و این موضوعی است که در گلوگاه های مختلف، به کرات مشاهده می‌شود، برخی اوقات، مدت زمان درخواست تهیه ماده اولیه تا زمان تحویل آن، کمی طولانی است و مشکلات و نگرانی هایی را برای شرکت های داروسازی ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سیاست سازمان غذا و دارو ،محدودسازی واردات مواد اولیه دارویی و تمرکز بر تولید آن ها درداخل کشور است، باید در خصوص احتمال عدم تامین مواد اولیه، آینده نگری و برنامه ریزی داشت. نگرانی جدی شرکت های داروسازی در خصوص عدم ایفای تعهد از سوی شرکت های تولیدکننده مواد اولیه داخلی، جدی است. پیشنهاد ایشان در خصوص راه‌اندازی جدی برنامه‌ریزی رولینگ در حوزه مواد اولیه همانند محصولات نهایی، به منظور کنترل وضعیت تولید مواد اولیه است.

به گزارش فارس ترحمی در پایان اضافه کرد: نقدی خریدن مواد اولیه و ملزومات و اقلام بسته بندی، از دیگر گرفتاری هایی است که نقدینگی شرکت‌های داروسازی را در خود بلعیده است، یکی دیگر از معضلات شرکت های داروسازی، پیچیده شدن، زمانبر  و پرهزینه بودن واردات نمونه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی است.­

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.