قیمت‌گذاری مواد اولیه دارویی تولید داخل در دستور کار قرار گرفت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا شانه‌ساز در مراسم رونمایی از شش داروی جدید تولید داخلی شرکت داروسازی عبیدی، با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: تحریم‌هایی که علیه کشورمان انجام شده، تلاش‌ها و انگیزه صنعت‌کاران و دست‌اندرکاران حوزه دارو را بیشتر کرده است. اتفاقات خوبی که امروز در شرکت داروسازی عبیدی رخ داد، نشان می‌دهد که در ورود مولکول‌ها و محصولات جدید و باکیفیت می‌توانیم گام برداریم. در عین حال خطوط تولیدی‌مان در شرکت‌هایی مانند عبیدی نه‌تنها چیزی از کمپانی‌های دنیا کم ندارد، بلکه ما شاهدیم که واقعا شرایط GMP این شرکت‌ها حتی از کمپانی‌های اروپایی هم بهتر می‌شود و قابل دفاع است. این ادعا نیست، بلکه کسانی که دیده‌اند می‌توانند این موضوع را تایید کنند.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: تحریم‌ها منجر به افزایش انگیزه میان مردم، نخبگان و صنعت‌گران ما شده است، مطمئنم که ما در منطقه خلیج فارس، شمال آفریقا یک مرجعیت علمی در حوزه داروسازی پیدا می‌کنیم و در سال‌های آینده شاهد افزایش معنی‌دار صادرات دارو خواهیم بود.

وی افزود: فکر می‌کنم تولید این داروها می‌تواند بالای ۱۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته باشد. اقدامات جدید و سرمایه‌گذاری خوبی که انجام شده، بسیار خوب است؛ به‌طوری که اگر حساسیت‌ها و شیطنت‌های سیاسی بین‌المللی را کم کنند، شرکت‌هایی چون عبیدی می‌توانند همه گواهی‌نامه‌های بین‌المللی را اخذ کنند و این به معنی افزایش صادرات است.

شانه‌ساز درباره میزان حمایت سازمان غذا و دارو از مواد اولیه تولید داخلی، گفت: سیاست ما این است که در حوزه تامین دچار مشکل نشویم، اما به هر حال از ماده اولیه هم حمایت می‌کنیم؛ به این شرط که از بُعد کمی و کیفی لطمه‌ای به مصرف‌کننده وارد نشود.

رییس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت قیمت‌گذاری مواد اولیه دارویی تولید داخل اظهار کرد: قیمت‌گذاری مواد اولیه تولید داخل در دستور کارمان قرار دارد. چند سالی بود که قیمت‌گذاری ماده اولیه انجام نمی‌شد که در حال حاضر در دستور کارمان است. یقینا اگر نظارت و سخت‌گیری نشود، ممکن است هر تولیدکننده و واردکننده‌ای قیمت را رعایت نکند. این نظارت چند سالی به خود تولیدکنندگان سپرده شده بود، اما الان باید قیمت‌گذاری در چارچوب صحیحی قرار گیرد. بنابراین برنامه ما این است که قیمت‌گذاری در چارچوب دقیقی انجام شود و ماده اولیه هم قیمت‌گذاری شود. در این زمینه با سندیکای ماده اولیه هم توافق کرده‌ایم.

در ادامه سید امیر رضویان مدیرعامل شرکت داروسازی عبیدی با بیان اینکه بیش از دو میلیون نفر در کشور در حوزه بیماری‌های غیرواگیر از داروهای شرکت عبیدی استفاده می‌کنند، گفت: به عنوان مثال در حوزه دیابت تنها ۶۰۰ هزار بیمار مصرف‌کننده داروهای ما هستند، قیمت داروهایی که امروز از آن‌ها رونمایی شد در برخی موارد یک‌پنجم قیمت داروی خارجی است.

وی با اشاره به شرایط تحریم اظهار کرد: مواد اولیه را از کشورهای مختلف مانند هند و چین تامین می‌کنیم. هیچ‌یک از این شرکت‌ها تاکنون قطع همکاری نکرده‌اند. البته شرایط‌مان سخت است، اما تاکنون توانستیم کار را پیش بریم. بیشترین مشکل ما در حوزه انتقال و تخصیص ارز است. البته تاکنون توانستیم کار را مدیریت کرده و واردات را انجام دهیم، اما این محدودیت‌ها زمان‌مان را طولانی‌تر کرده است. در گذشته می‌توانستیم مواد را سه ماهه وارد کنیم، اما در حال حاضر بین هفت تا هشت ماه طول می‌کشد.

الهام عندلیب مدیر ارشد امور علمی و پزشکی شرکت داروسازی عبیدی، با اشاره به رونمایی از شش داروی تولید داخل در حوزه‌های ام اس، سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت، گفت: برخی از این داروها پیش از این نیز در کشور وجود داشته‌اند، اما ما همراه با دارو سرویس‌ها و خدماتی را هم برای ارزش محور کردن خدمات دارویی، به بیماران مصرف‌کننده ارائه می‌دهیم.

وی افزود: به عنوان مثال در داروی جیوماید که برای مبتلایان به بیماری ام‌اس استفاده می‌شود، این خدمات را قرار داده‌ایم. بیماران مصرف‌کننده جیوماید عمدتا به دلیل عوارض آن ممکن است نخواهند از این دارو استفاده کنند. در نتیجه ما علاوه بر تولید این دارو، خدماتی را هم به صورت ۲۴ ساعته در کنارش به بیماران ارائه می‌کنیم تا اگر بیماران مصرف کننده این دارو مشکل یا عوارض بعد از مصرف داشتند، بتوانند به ما اطلاع دهند.

مدیر ارشد امور علمی و پزشکی شرکت داروسازی عبیدی گفت: برای این اقدام کارت‌هایی را در اختیار پزشکان قرار داده‌ایم که شماره تلفنی روی آن وجود دارد و هر بیماری که برایش این دارو تجویز شود، یکی از این کارت‌ها را دریافت می‌کند و در صورت داشتن عوارض مصرف می‌تواند با ما تماس بگیرد. بعد از برقراری تماس اول و ثبت اطلاعات بیمار، مسئول حمایت از بیماران شرکت ما با بیمار ارتباط گرفته و مرتباً وضعیتش را پیگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا عندلیب در پایان اضافه کرد: در عین حال این بیماران یکسری آزمایش‌ نیاز دارند که ما با برخی مراکز قراردادهایی بسته‌ایم و بیمارانی که این دارو را مصرف می کنند می توانند به این مراکز مراجعه کنند. البته در این زمینه سوبسیدهایی را در نظر گرفته‌ایم و بخشی از هزینه‌ها را تقبل می‌کنیم. همچنین برای بیمارانی که جیوماید را مصرف می‌کنند یکسری سرویس‌های مشاوره‌ای قرار داده‌ایم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.