یکسال تشخیص زودهنگام آلزایمر از ۵ سال معلولیت ناشی از آن جلوگیری می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، معصومه صالحی اظهار کرد: به از دست دادن حافظه کوتاه مدت و اختلالات عملکردی در رفتار و یا حرکات افراد بالای ۶۰ سال آلزایمر یا دمانس می‌گویند. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود؛ دمانس‌های آن‌ها قابل برگشت است.
 
وی تصریح کرد: تقریبا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افرادی که به دمانس یا آلزایمر خفیف دچار می شوند، سریعا از این حالت باز می‌گردند، در واقع در بیماری آلزایمر بخشی از ناحیه هیپوکامپ مغز درگیر می‌شود و به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی که در مغز ایجاد می‌شود، پروتئینی به نام آمیلوئیدبتا از سیستم مغز وارد فضای گردش خون می‌شود، اما در این بیماری این پروتئین روی سلول‌های ناحیه هیپوکامپ رسوب می‌کند و باعث از بین رفتن حافظه نزدیک یا کوتاه مدت فرد مسن می‌شود.
 
رئیس انجمن آلزایمر ادامه داد: باید دانش جامعه را در زمینه بیماری آلزایمر افزایش داد، زیرا یکی از ارکان ایجاد این بیماری، بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی، کم کاری تیروئید و همچنین افسردگی است، بنابراین هر چه سریعتر تشخیص داده شود؛ فرد با کیفیت بهتری به زندگی خود ادامه می‌دهد. به گفته کارشناسان؛ یکسال تشخیص زودهنگام، از ۵ سال معلولیت ناشی از آلزایمر جلوگیری می‌کند، حدود ۳۰ درصد سالمندانی که به این بیماری دچار شدند، علائم افسردگی داشتند.

صالحی در خصوص اینکه از چه سنی به فکر پیشگیری از آلزایمر باشیم، گفت: پیشگیری از بیماری آلزایمر را باید از سنین کودکی آغاز کرد؛ چرا که تغییر سبک زندگی در سلامت سالمندی افراد تاثیر بسزایی دارد. ورزش، رژیم غذایی مناسب، استفاده از کلاه ایمنی و کمربند ایمنی؛ زیرا همین ضربه‌های اندک در خردسالی می‌تواند تبعات منفی در سالمندی برای افراد داشته باشد. 
 
وی افزود: بیماری آلزایمر بیماری برای یک فرد نیست بلکه برای کل جامعه است چرا که این بیماری در اولویت اختلال سیستم بهداشت روانی خانواده را در بر دارد و همچنین در زمینه اقتصادی هزینه‌های سرسام آور برای خانواده افراد سالمند دارد. به صراحت می‌توان گفت هزینه معیشتی یک بیمار مبتلا به دمانس یا آلزایمر از یک فرد مبتلا به سرطان بیشتر است، متاسفانه جمعیت سالمندان در جامعه رو به افزایش است و حداقل تا ۲ دهه آینده حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد جامعه را افراد مسن تشکیل می‌دهند، بنابراین  از امروز باید به فکر آینده بود.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رئیس انجمن آلزایمر در پایان اضافه کرد: حدود ۳ سال گذشته از طرف وزارت بهداشت سند ملی دمانس یا آلزایمر نوشته شد که طی جلسات متعدد و تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش و دیگر وزارتخانه‌ها، در مرحله تصویب طرح آموزش آلزایمر در دانشگاه‌ها هستیم، به طوریکه سیستم شبکه دورترین مناطق کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ و همچنین با تشخیص به موقع در تمامی نقاط کشور و با یک غربالگری ساده توسط بهیار، بهورز و یاکارشناس روانشناسی می‌توان آلزایمر را در کشور کاهش داد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.