سالانه ۴۰ هزار نفر به سرطان خون مبتلا می‌شوند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، امیرعلی حمیدیه در مراسم روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز اظهار کرد: در طی ٢ سال گذشته اقدامات خوبی برای گسترش فرهنگ اهدای سلول‌های بنیادی خون ساز در وزارت بهداشت انجام شده است. تاکنون بیش از ١١ هزار پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز انجام شده است و ١۶ هزار بیمار در دنیا در انتظار دهنده سازگار هستند.

موسس اولین بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز با اشاره به آمار مبتلایان به بیماری‌های خونی گفت: سالانه ۴٠ هزار نفر به سرطان خون مبتلا می‌شوند و هر ۵ دقیقه یک بیمار مبتلا به سرطان خون شناسایی می‌شود. روزی سرطان خون کشنده بود، اما امروزه این بیماری با پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز درمان می‌شود و برای بیماری‌های غیر بدخیم استفاده از دهندگان غیر خویشاوند مورد تایید مجامع بین المللی است.

وی افزود: تا سال ٢٠١٠ هیچ بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز در منطقه شرق مدیترانه و شمال آفریقا نداشتیم و بیش از ۵٠ درصد‌ پیوندها از دهنده‌های غیر خویشاوند در آمریکا و اروپا و ژاپن صورت می‌گیرد که در منطقه ما این عدد زیر یک درصد است، ما به ١٢٠٠ پیوند سلول‌های بنیادی خون در سال رسیده ایم که باید گسترش مراکز پذیره نویسی را مدنظر قرار دهیم و به ٢ هزار پیوند در سال برسیم.

حمیدیه با اشاره به هزینه‌های پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز اظهار کرد: ۵٠٠ هزار دلار تا یک میلیون دلار در اروپا هزینه پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز و ٢٠ هزار یورو هزینه انتقال سلول‌های بنیادی خون ساز به سایر کشورهاست. با افزایش شمار اهداکنندگان و مراکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز می‌توان از خروج ارز جلوگیری کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان اضافه کرد: ۶٠ میلیون دلار هزینه آنزیم مورد نیاز به بیمار MPS است و این آنزیم‌ها درمان قطعی نیستند بلکه پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز درمان قطعی مبتلایان به این بیماری صعب العلاج است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.