همپوشانی خدمات رشته‌های مختلف پزشکی ساماندهی می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد جهانگیری با اشاره به لزوم تعیین حدود وظایف شاغلین حرف پزشکی و وابسته در ابعاد مختلف اظهار کرد: با توجه به توسعه علم پزشکی به زیرشاخه های آن از جمله فلوشیپ و فوق تخصص و امکان ارائه یک خدمت توسط گروههای مختلف  و همچنین لزوم تقویت طب عمومی، نیازمند تعیین تکلیف و حمایت از اقدامات جامع نگر و پذیرفتن مسئولیت های حرفه ای و شفاف سازی هستیم.

دبیر کمیسیون ملی تعیین حیطه وظایف شاغلان حرف پزشکی و وابسته ادامه داد: بر اساس ماده واحده قانون که در سال 76 ابلاغ شده است این وظیفه توامان به سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت واگذار شده تا آیین نامه های مربوطه نوشته شود.

وی افزود: در سنوات گذشته برای برخی رشته ها مانند داروسازی و مامایی، آیین نامه هایی تهیه شد اما تکلیف قانونی به صورت کامل اجرا نشده است، لذا کارگروه مشترکی از سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت برای انجام تکالیف ماده واحده قانون تشکیل و شیوه نامه اجرایی تهیه و پس از تایید سازمان نظام پزشکی توسط وزیر بهداشت ابلاغ شد و در آن کمیسیون ملی تعیین حیطه وظایف شاغلان حرف پزشکی و وابسته نیز تشکیل شد.

جهانگیری گفت: این کمیسیون مرجع تصمیم گیری طبق قانون بوده و تمام استعلامات مورد لزوم از دبیرخانه آن انجام می شود و برای دستگاههای ذیربط ملاک عمل خواهد بود، اظهار نظر سایر قسمت ها چه در سازمان نظام پزشکی و چه در وزارت بهداشت و سایر مراجع در حیطه وظایف شغلی حرف پزشکی و وابسته هیچ نوع وجاهت قانونی ندارد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی به تشکیل شورای معین در ذیل این کمیسیون اشاره کرد و گفت : پس از هماهنگی با حوزه معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و بهره گیری از سایر کارشناسان مربوطه، آیین نامه شورای معین تهیه و نحوه رسیدگی به درخواست ها در این شورا بررسی و مستند سازی شده و برای تصمیم گیری به کمیسیون ملی ارائه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی وی در پایان اضافه کرد: با عنایت به ابلاغ احکام اعضاء کمیسیون ملی تعیین حیطه وظایف شاغلان حرف پزشکی و وابسته توسط وزیر بهداشت ، اولین جلسه این کمیسیون نیمه مهر ماه با حضور وزیر بهداشت، رئیس کل سازمان نظام پزشکی و اعضای دائم آن برای تصویب آیین نامه شورای معین و اولویت بندی مسائل مطروحه تشکیل خواهد شد.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.