به جز المپیادی‌ها و انتقال فرزندان هیات علمی، چیزی به نام ظرفیت مازاد وجود ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، به دنبال مباحث جدی و اعتراضاتی که روزهای گذشته در ارتباط با موضوع سهمیه‌ها، فضای علمی آموزشی کشور، رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی را درنوردید، عبارتی جلب توجه می‌کند با عنوان «سهمیه مازاد». آنچه مطرح می‌شود این است که دانشجویانی که با استفاده از سهمیه‌هایی همچون سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در مراکز علمی و دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند، حق داوطلبان دیگر را زائل نمی‌کنند چون این گروه از داوطلبان، از سهمیه‌ مازاد که ظرفیتی علاوه بر ظرفیت معمول دانشگاه‌های کشور است، بهره می‌برند.

به دنبال این مباحث، مدیرمسئول پایگاه خبری پزشکان و قانون در یادداشت‌های دنباله‌داری، سعی در واکاوی جایگاه قانونی «ظرفیت مازاد» کرد و با اذعان به اینکه هیچ سند قانونی دال بر مبنای قانونی این ادعا پیدا نکرده است، همگان را به چالش ارائه مستندات قانونی تولد طفلی نوظهور با نام «ظرفیت مازاد غیرپولی» دعوت کرد.
 دکتر هاشم موذن‌زاده در یکی از این یادداشت‌ها با عنوان «‌ظرفیت مازاد‌ غیر‌پولی در پذیرش پزشکی چیست‌؟» نوشت: «در مجموعه گفت‌وگوهایی که در مورد ‌سهمیه‌ها در درون صنف رخ داد، اشاراتی به اصطلاح ظرفیت مازاد گردید. تعریف قانونی ظرفیت مازاد غیر‌پولی‌ چیست‌؟ نگارنده در بررسی‌های خود نتوانست به مستندات قانونی که چگونگی تعیین مازاد ظرفیت غیرپولی‌، چگونگی تخصیص آن و چگونگی تعهدات در قبال آن تا قبل از سال ۱۳۹۳ دست یابد. اینکه‌ روشن شود ظرفیت مازاد‌ غیر‌پولی چگونه شکل گرفته است و چه نوع ماهیت قانونی داشته است، در تاباندن نور به ماجرای سهمیه‌های رنگارنگ در پذیرش رشته‌های پرطرفدار گروه پزشکی تاثیر بسزایی خواهد داشت.»
وی در ادامه نوشت: «از همه همکاران و بخصوص استفاده کنندگان از این ظرفیت مازاد که قاعدتا اشراف بیشتری بر ماهیت و مستندات قانونی آن دارند‌ تقاضا دارم مرحمت فرموده و هر نوع سند قانونی در مورد این ظرفیت را در اختیار دارند، به بنده عنایت فرمایند تا مورد بررسی و تحلیل علمی در شکافتن ماجرای سهمیه‌ها قرار گیرد.»

پاسخی نرسید.

دکتر‌امیرعلی سهراب‌پور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در توئیتی صراحتا می‌گوید: «دقت کنید. سهمیه‌داران، بخشی از ظرفیت را اشغال می‌کنند. المپیادی‌ها و فرزندان هیات علمی به ظرفیت اضافه می‌شوند. جای کسی را تنگ نمی‌کنند.»
توییت دکتر سهراب‌پور.jpg 95.69 KB


بار دیگر دکتر موذن‌زاده در یادداشتی به تاریخ نهم مهرماه 98 نوشت: «لطفا برای یک بار هم که شده یک نفر از مسئولین ارشد آموزش پزشکی بیاید و بگوید‌ ظرفیت مازاد دقیقا چه معنایی دارد‌؟» وی در ادامه آورده است: «ظرفیت مازاد در برابر دریافت پول دارای یک دستورالعمل کوتاه قانونی است که از سال ۹۴ به بعد در بعضی از دانشگاه‌ها قابل اجرا می‌باشد. هیچ نوع سند مکتوب و قابل استناد از چگونگی ایجاد‌، تعیین و تخصیص ظرفیت اضافه بدون پرداخت پول به شکل عمومی در دسترس نیست تا مشخص شود ادعای مدعیان در مورد استفاده آنها از ظرفیت اضافه بر چه مبنایی است. جناب آقای دکتر سهراب‌پور! شما که با درد از جفایی که بر المپیادی‌ها رفت نوشتید و به نتیجه رساندید، ولی آن را از مسیر ظرفیت اضافه پیش بردید‌، این درخواست را پاسخ گویید و مستندات و منابع قانونی که به روشنی و تفضیل در آن ظرفیت اضافه و حواشی آن تشریح و تبیین شده باشد را منتشر نمایید. اجرکم عندالله»

البته که این خواسته هم حداقل تا لحظه تنظیم این گزارش بی‌جواب ماند. تا اینکه یک روز بعد، (چهارشنبه دهم مهرماه) این سوال بار دیگر مطرح شد. اما این بار در ابرگروه پزشکان و قانون و در برابر دیدگان 2 هزار و 500 عضو پزشک و خطاب به مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت.
در این گفت‌وگوی مجازی، دکتر موذن‌زاده ضمن یادآوری تلاش‌های خود در جست‌وجوی مبانی قانونی «ظرفیت مازاد» مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت را مخاطب قرار داد.

مشروح این پرسش و پاسخ، در پی خواهد آمد.

هاشم موذن‌زاده: من در هفته اخیر دوبار در کانال رسمی خودم تقاضا کردم مستندات مربوط به ظرفیت مازاد غیرپولی را که مدعیان بسیار دارند اعلام فرمائید. بالاخره این ظرفیت مازاد چیست؟ آقای وزیر فرمایش می‌کنند که سهمیه‌ها مازاد بر ظرفیت است.

 

کیانوش جهانپور: وزیر چنین چیزی نگفتند . . . کلا فکر می‌کنم ادبیات فارسی در انتقال پیام در مورد سهمیه‌ها مشکل دارد.

 

هاشم موذن‌زاده: آقا ما شاگرد کلاس اول؛ با جیم دو زبر بفرمائید.

 

کیانوش جهانپور: در پزشکی‌، دندان و دارو چنین چیزی وجود خارجی ندارد. پذیرش مستقیم هم وجود ندارد.

 

هاشم موذن‌زاده: پس ادعای مازاد ظرفیت چیست‌؟

 

کیانوش جهانپور: نامه وزیر را بخوانید.

 

هاشم موذن‌زاده: دوست عزیز فقط وزیر نیست. منظور دکتر سهراب پور (از توییت پیش‌گفت) چیست ؟

 

کیانوش جهانپور: هیچ سهمیه‌ای مازاد نیست فعلا.

 

هاشم موذن‌زاده: دکتر جان جمله دکتر سهراب پور را معنی کنید لطفا.

 

کیانوش جهانپور: سهمیه، یعنی دقیقا سهمی از پذیرش اصلی نه مازاد. تسهیلات هیات علمی مازاد است، چون سهمیه نیست.

 

هاشم موذن‌زاده: آقای دکتر کلا سهمیه را فراموش کنید. اصلا مازاد ظرفیت را تعریف بفرمائید.

 

کیانوش جهانپور: آنجا که وزیر بهداشت برای ارشد و دکترا نامه زدند، نوشتند که اینگونه در نظر بگیرید و افراد با رتبه بالا را که الان قبول نشدند‌، قبول کنید. اگر مازاد بود که نیاز به نامه وزیر و ورود به موضوع نبود.

 

هاشم موذن‌زاده: دکتر جان من کاری به وزیر ندارم. کاری به سهمیه هم ندارم. می‌خواهم بدانم ظرفیت مازاد یعنی چی‌؟ چگونه تعیین می‌شود‌؟ چگونه تعریف می‌شود‌؟ بعدا به چگونگی تخصیص آن هم می‌رسیم. البته منظورم ظرفیت مازاد غیر‌پولی است.

 

کیانوش جهانپور: حرف وزیر این است که چرا رتبه دو یا چهار یا پنج یک رشته در ارشد و دکترا پذیرفته نشده و به معاونت آموزشی گفتند حداقل با افزایش ظرفیت فعلی این تعداد که رتبه‌های بالا دارند پذیرش شوند. آخر نامه هم گفتند رایزنی و پیگیری شود این مقررات و قانون و این نحوه پذیرش اصلاح شود.

 

هاشم موذن‌زاده: آقای دکتر خواهش کردم نامه وزیر را رها کنید. من عرض می‌کنم آیا چیزی به نام مازاد ظرفیت وجود دارد یا خیر‌؟ همین. اگر داریم مستندات آن چیست؟ الان به هر کس میگوییم تو چطور آمدی می‌گوید از مازاد ظرفیت.

 

کیانوش جهانپور: فقط المپیاد

 

هاشم موذن‌زاده: لطفا سوابق این مورد را نشر دهید‌

 

کیانوش جهانپور: سوابق چی؟؟

 

هاشم موذن‌زاده: سوابق تعلق مازاد ظرفیت به المپیاد‌ی‌ها.

 

کیانوش جهانپور: دوستان؛ هیچ سهمیه‌ای مازاد نیست. دارنده سهمیه، یعنی از همان ظرفیت اصلی استفاده می‌کند.

 

هاشم موذن‌زاده: خدا را شکر. بالاخره یک نفر به ما  جواب داد.

 

کیانوش جهانپور: انتقال فرزندان هیات علمی‌، مازاد است؛ چون سهمیه نیست.

 

هاشم موذن‌زاده: آقای دکتر به آنها هم می‌رسیم. تک تک.

 

کیانوش جهانپور: سهمیه پذیرش است، یعنی در همان ظرفیت اصلی اعلام شده پذیرش شده است.

 

هاشم موذن‌زاده: پس ادعای مازاد ظرفیت از هیچ گروهی به جز المپیاد‌ی‌ها پذیرفته نیست. درست است؟

 

کیانوش جهانپور: بله. و انتقال فرزندان هیات علمی.

 

هاشم موذن‌زاده: ضوابط این انتقال را می‌فرمائید‌؟ یعنی دقیقا کدام هیئت علمی؟،کدام فرزند؟ کدام رشته؟ انتقال خارج به داخل را هم بفرمائید.

 

کیانوش جهانپور: برای انتقال، ۹۰ درصد آخرین نفر قبولی در رشته محل مقصد نیاز است، برای تغییر رشته، ۹۲/۵ درصد نمره آخرین فرد قبولی در رشته محل مقصد، یکی از والدین هیات علمی رسمی باشد، انتقال در همان مقطع و همان گروه آزمایشی.
انتقال خارج به داخل جدید هم که ممنوع است. اما شرایط آنهایی که قبلا شروع به تحصیل کرده اند: معدل دیپلم کتبی ۱۶ ، معدل پیش دانشگاهی ۱۷ ، حداقل ۳۶ واحد پاس شده در دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ، معدل ۳۶ واحد حداقل ۱۵ ، مصاحبه حضوری.

 

هاشم موذن‌زاده: فقط اگر ممکن است بفرمائید که این مازاد برای المپیاد‌ی‌ها و انتقالی‌ها را چه کسی یا چه نهادی تعیین می‌کند‌؟

 

کیانوش جهانپور: آیین نامه‌های موجود یا قانون مصوب مجلس است یا دولت یا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی.

 

هاشم موذن‌زاده: خدا رحم کند. من باید نصف کشور را بگردم که. قاعدتا اجرا‌کنندگان در وزرات باید مجموعه این قوانین را بیابند.

 

هاشم موذن‌زاده: هر عضو هیئت علمی چند بار حق استفاده دارد؟

 

کیانوش جهانپور: فکر می‌کنم در رزمندگان به ازای هر شش ماه سابقه یک‌بار؛ بقیه هم مصرح قانونی دارد.

 

هاشم موذن‌زاده: مصرح قانونی‌اش چیست؟

 

کیانوش جهانپور: قانون سهمیه و آیین نامه‌ها روی اینترنت هست.

 

هاشم موذن‌زاده: بالاخره ما باید در چهارچوبی حرف بزنیم. شما مرا به سه مرجع بزرگ کشور احاله کردید.

 

هاشم موذن‌زاده: دکتر جهانپور سهمیه هیئت علمی سقف ندارد‌؟ یعنی هر تعداد هم باشند مهم نیست‌؟

 

کیانوش جهانپور: سهمیه هیات علمی نداریم که سقف داشته باشد. مازاد است. عرض کردم. 

 

هاشم موذن‌زاده: مازاد ظرفیت انتقال سقف ندارد ؟

 

کیانوش جهانپور: خیر. 

 

هاشم موذن‌زاده: چرا ؟

 

کیانوش جهانپور: چون مقررات چنین چیزی نگفته است. بالاترین آمار عموما در تهران است. امسال حدود ۴ درصد یا کمتر‌، انتقال هیات علمی بود. کلا در دانشگاه علوم پزشکی تهران امسال ۴۶ نفر بوده‌اند.

 

هاشم موذن‌زاده: دانشگاه تهران چند نفر کلا پذیرش کرده است‌؟ 

 

کیانوش جهانپور: بیش از ۱۱۰۰ نفر

 

هاشم موذن‌زاده: ۱۱۰۰ دانشجوی پزشکی‌؟

 

کیانوش جهانپور: خیر، انتقالی‌ها هم فقط پزشکی نبودند.

 

هاشم موذن‌زاده: این انتقال فقط متعلق به هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی است یا وزارت علوم هم هست و یا دانشگاه آزاد‌؟

 

کیانوش جهانپور: هیات علمی رسمی، بازنشسته، فوت شده.

 

هاشم موذن‌زاده: بدون محدودیت است پس کافی است هیئت علمی باشید ؟

 

کیانوش جهانپور: هیات علمی رسمی. پیمانی و قراردادی و حق التدریس شامل نمیشوند. به نزدیکترین دانشگاه محل کار پدر یا مادر هم هست. نه هر دانشگاهی که مایل باشند.

 

هاشم موذن‌زاده: من تازه می‌فهمم که چرا ما اینقدر دانشگاه داریم.

 

کیانوش جهانپور: بنده باید مرخص شوم. فقط بدون رو دربایستی عرض کنم مشکل اصلی در بررسی‌ها فعلا آن پنج درصدی است که سال گذشته اضافه شد و سرریز آن که قانونی شد. این موضوع متاسفانه نمرات افراد قبولی را بسیار پایین آورده و موضوع پذیرش سر‌ریز پنج درصد خانواده‌ها در ۲۵ درصد دیگر عملا ناگهانی سهم سهمیه‌ها را بالا برده و نمرات افراد پذیرفته شده را بسیار فاصله‌دار کرده است. بدون تعارف باید گفت و ملاحظات نهایتا این می‌شود که امسال شد. سرریز پنج درصد به استفاده از ۲۵ درصدی که هیچوقت تا پیش ازین کامل نمی‌شد، عملا سهمیه‌ها را زیر سوال برده و این دغدغه‌ای جدی و منطقی است.

 

هاشم موذن‌زاده: ممنون از وقت شما. این بحث را ادامه خواهیم داد.

براساس آنچه دکتر جهانپور اعلام کردند، چیزی به نام مازاد ظرفیت در حال حاضر وجود ندارد به جز در مورد دارندگان جایگاه المپیادی و انتقال فرزندان هیئت‌های علمی رسمی و بقیه سهمیه‌ها همگی از ظرفیت اصلی تامین می‌شوند.
در مورد اعضای هیئت‌های علمی محدودیت در ‌رسمی بودن شخص است و به شکل عام شامل تمام هیئت‌های علمی تحت پوشش هر دو وزارت علوم و وزرات بهداشت و دانشگاه آزاد می‌شود.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.