سازمان انتقال خون به دنبال راه‌اندازی بانک خون بیمارستانی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی اکبر پور فتح الله در حاشیه کنفراس علمی هموویژیلانس و مدیریت خون بیمار سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: برنامه پیشگیری از تولد بیماران تالاسمی که مصرف کنندگان اصلی خون هستند بجز سیستان و بلوچستان در سایر نقاط کشور موفقیت آمیز بوده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: شاخص اهدای خون در سیستان و بلوچستان مشابه سایر استانهای کشور است اما به دلیل وجود تعداد زیادی بیماری تالاسمی در برخی مواقع شاهد کمبود خون در این استان هستیم، هیچ کمبودی در تامین خون مورد نیاز در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور نیست و همیشه هفت برابر مصرف روزانه در این مراکز ذخیره موجود است.

وی افزود: سازمان انتقال خون به دنبال افزایش مراکز انتقال خون در کشور نیست، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مراکز راه‌اندازی شده انتقال خون کشور باید میزان اهدای خون کافی داشته باشند، سازمان انتقال خون در کنار افزایش ندادن مراکز انتقال خون در کشور راه اندازی بانک خون بیمارستانی را مورد توجه قرار داده است. بیش از ۲۰ هزار بیمار تالاسمی کشور مصرف کننده ۴۰۰ هزار واحد خون هستند.

پورفتح الله گفت: سازمان انتقال خون با گسترش و تجهیز بانک خون‌های بیمارستانی و ذخیره خون در بیمارستان‌هایی که مرکز اهدای خون ندارد تامین خون را انجام می‌دهد، هم‌اینک در کشور کمبودی به لحاظ فرآورده‌های خونی وجود ندارد اما باید برنامه مدیریت خون بیمار را اجرا کنیم، امروز مدیریت خون بیمار یکی از مباحث مهم و اساسی در طب انتقال خون است و نگاه دنیا به این موضوع معطوف شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: یکی از مهمترین کارهایی که در مدیریت خون بیمار انجام می‌شود اصلاح کم خونی قبل از عمل جراحی است، اگر بیماران با کمترین عارضه خونی وارد اتاق عمل شوند می‌توان از عوارض و مشکلات آنان کاست و مصرف خون به شدت کاهش می‌یابد.

به گزارش ایرنا وی در پایان انجام اقدامات موثر برای به حداقل رساندن خونریزی بیماران در اتاق عمل و انتقال خون خودی را از جمله مهمترین اقدامات برای مدیریت خون بیمار ذکر کرد و افزود: امروزه کشورهای سرآمد دنیا در علوم پزشکی در تلاش‌اند تا به واسطه تجهیزات به روز در حین عمل در صورت نیاز از خون خود بیمار استفاده کنند و یا با روش‌های مطلوب خون کمتری از دست برود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.