شاخص اهدای مستمر خون در کشور نزدیک به ۶۰ درصد است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بشیر حاجی‌بیگی در خصوص اینکه وضعیت اهدای خون توسط مردم در ماه محرم چگونه بوده است؟ اظهار داشت: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در کل کشور میزان اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش داشته است، به مردم توصیه می کنیم افرادی که در ایام محرم نذر خون داشتند و فرصت اهدای خون را نداشتند، می‌توانند در ماه صفر نذر خون خود را ادا کنند.

وی با تشکر از اهداکنندگان خون در سراسر کشور که نیازهای خونی شامل گلبول قرمز فشرده،‌ پلاکت و پلاسما را تأمین کردند افزود: ذکر این نکته ضروری است که اعلام کنیم نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی و روزانه بوده و مختص زمان خاصی نیست.

سخنگوی سازمان انتقال خون درباره آخرین وضعیت فعالیت مراکز انتقال خون در سراسر کشور گفت: در حال حاضر 178 مرکز انتقال خون در سراسر کشور فعال است؛ ضمن اینکه استان‌‌های خوزستان، فارس، خراسان رضوی،‌تهران و مازندران بیشترین مراکز اهدای خون را داشته و استان فارس نیز با داشتن 14 مرکز اهدای خون بیشترین مرکز را در بین استان‌های کشور دارد.

حاجی بیگی ادامه داد: در 6 ماهه ابتدای سال جاری نزدیک به یک میلیون و 340 هزار نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و 51 هزار واحد، خون اهدا شده است؛ ضمن اینکه از این تعداد واحد خون اهدا شده نیز 43 هزار و 464 واحد خون مربوط به بانوان است.

وی با اشاره به شاخص اهدای مستمر خون در کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاخص اهدای مستمر خون در کشور نزدیک به 60 درصد است؛ یعنی 60 درصد از اهداکنندگان به طور مستمر خون اهدا می‌کنند؛ این افراد کسانی هستند که حداقل در سال دو بار موفق به اهدای خون می‌شوند.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: در حال حاضر استان‌های سمنان،‌ خراسان جنوبی و بوشهر بیشترین میزان اهداکنندگان مستمر خون را در کشور دارا هستند، شاخص اهدای خون بانوان در 6 ماهه سال جاری در کشور 4.2 درصد بوده است؛ یعنی در کل کشور 4 درصد بانوان اهدای خون داشته و 96 درصد از اهداکنندگان خون در کشور مردان بوده‌اند.

حاجی بیگی ادامه داد: استان‌های لرستان، مرکزی، کردستان و سیستان و بلوچستان بالاترین میزان شاخص اهدای خون بانوان را دارا هستند،‌ در 6 ماهه اخیر بیشترین میزان اهداکنندگان خون گروه خونی O+ تشکیل می‌دهند که 34 درصد از اهداکنندگان خون در کشور مربوط به این گروه خونی است؛ ضمن اینکه گروه خونی AB منفی که کمیاب‌ترین گروه خونی در کشور است، یک درصد از اهداکنندگان خون را شامل می‌شود.

وی افزود: 90درصد از اهداکنندگان خون دارای گروه خونی مثبت و 10 درصد گروه خونی منفی را تشکیل می‌دهند، در 6 ماهه اخیر یک میلیون و 824 هزار واحد خون و فرآورده آن شامل گلبول قرمز فشرده، پلاسما و پلاکت در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد افزایش داشته است، در 6 ماهه اخیر بیشترین میزان اهدای خون مربوط به استان‌های تهران،‌ فارس و خراسان رضوی بوده است؛ یعنی 30 درصد از کل خون اهدایی در این سه استان اهدا شده است.

به گزارش فارس سخنگوی سازمان انتقال خون در پایان اضافه کرد: در 6 ماهه اخیر میزان اهدای خون در استان‌های چهارمحال و بختیاری، قزوین و خراسان‌شمالی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجهی داشته است؛ ضمن اینکه بانوان استان‌های چهارمحال و بختیاری، البرز و مرکزی در 6 ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل اقبال بیشتری به اهدای خون داشته‌اند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.