چالش‌های پیش روی استفاده ارز آزاد برای دارو
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، غلامحسین مهرعلیان امتیاز ارز دولتی برای دارو را پایین نگه داشتن قیمت آن عنوان و این سوال را مطرح کرد که آیا این موضوع همیشه یک امتیاز مثبت است یا می‌تواند به تهدیدی برای نظام دارویی تبدیل شود؟
 
مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو چهار نگرانی مرتبط با استفاده ارز آزاد و شناور را برشمرد و ادامه داد: بحث اول این است که چه مکانیسمی داریم تا اگر قیمت دارو افزایش پیدا کرد، توان جامعه برای دسترسی به آن حفظ شود؟ برای حفظ این شرایط و پیشگیری از آسیب جامعه باید هزینه لازم در جای دیگری مثل بیمه‌ها بنشیند. حتی در این صورت هم چه گارانتی و تضمینی وجود خواهد داشت که این اتفاق به شکل درست بیفتد؟
 
وی افزود: برای پیشگیری از پایین آمدن دسترسی جامعه باید بودجه و درآمد اختصاصی برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شود که صرفا به دارو تعلق داشته باشد و در هیچ شرایط و وضعیتی، جای دیگر مصرف نشود، وگرنه می‌تواند موقعیت خطرناکی پیش بیاید.

مهرعلیان این موضوع که آیا امکان تامین ارز آزاد برای تامین دارو وجود دارد؟ را نگرانی دوم برای تعیین قیمت دارو براساس ارز آزاد عنوان کرد و گفت: پاسخ این است که نمی‌توانیم بگوییم هر مقدار ارز لازم به شکل آزاد تامین خواهد شد، در حالی که تامین ارز در اختیار صادرات است، چطور می‌دانیم که ارز همیشه وجود خواهد داشت؟

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: قیمت ارز آزاد، شناور و متناسب با بازار است، بنابراین اگر این ارز مبنای قیمت‌گذاری دارو باشد آیا آن‌قدر انعطاف داریم که قیمت را در همه بخش‌ها با سرعت تطبیق دهیم؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان چهارمین نگرانی در این مورد را مساله تفویض و تمرکز برای قیمت‌گذاری دانست و گفت: بیمه‌ها در این حوزه نقش عمده‌ای دارند، هر دارویی که بخواهد وارد بازار شود، باید دوباره بررسی صورت بگیرد و این شناور بودن بررسی‌های مجدد را در پی خواهد داشت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.