قدمت سلامت روان در ایران بیشتر از سازمان‌های بین‌المللی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احمد حاجبی صبح امروز در مراسم سلامت روان که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: سازمان بهداشت جهانی تاکید جدی بر روی موضوع ارتقاء سلامت روان دارد و باید امید و نشاط در جامعه ارتفا پیدا کند.
 
مدیر کل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: از سال ۱۹۹۲ روز سلامت روان از سوی سازمان بهداشت جهانی نامگذاری شده است و ایران یک هفته را برای موضوع سلامت روان در نظر گرفته است، قدمت سلامت روان در ایران بیشتر از سازمان‌های بین المللی است.
 
وی افزود: طرح تحول در حوزه سلامت روان یک نقطه عطف محسوب می‌شود. یکی از آرزو‌های نظام سلامت این بود که کارشناس سلامت روان مورد استفاده در مراکز و نهاد‌های ذیربط فعالیت کند. تا قبل از اجرای طرح تحول تعدادی تخت‌ بستری روانپزشکی، کلینیک‌های روانپزشکی سرپایی در بخش دولتی و تعداد معدودی مراکز سرپایی روانپزشکی در بخش خیریه وجود داشت، خدمات سلامت روان به صورت پایلوت در سال ۶۷ اجرا و از سال ۶۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. 
 
حاجبی گفت: شیوع اختلالات روان پزشکی در کشور ۲۳.۶ درصد در بین جمعیت بین ۱۵ تا ۴۶ سال است. قبل از طرح تحول تنها ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به اختلالات روانی خدمات خوب دریافت می‌کرده‌اند و ۶۹ درصد افراد  تصور می‌کردند که اختلالات به صورت خود به خود درمان می‌شود.
 
مدیر کل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تصریح کرد: من معتقدم که باید در مراکز ارائه دهنده خدمات روان پزشکی سرمایه گذاری کرد؛ یکی از استراتژی‌های وزارت بهداشت بکارگیری روانشناسان به عنوان کارشناسان سلامت روان در مراکز با هدف ارائه خدمات حرفه ای‌تر است، توانمند سازی کارکنان سایر سطوح نظام سلامت و ادغام خدمات حوزه مصرف مواد مبتنی بر ظرفیت و زیر ساخت‌های نظام سلامت از جمله دیگر اهداف وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان است، خدمات درمان اعتیاد نیز در مراکز ارائه دهنده خدمت در حوزه سلامت روان ادغام شده است.
 
وی اظهار کرد: تا قبل از اجرای طرح تحول تعدادی تخت‌ بستری روانپزشکی، کلینیک‌های روانپزشکی سرپایی در بخش دولتی و تعداد معدودی مراکز سرپایی روانپزشکی در بخش خیریه وجود داشت، افزایش کیفی برنامه‌های ارتقایی و پیشگیری اولیه، افزایش پوشش گروه مخاطب در برنامه‌های آموزش مهارت‌های زندگی، افزایش توانمندی‌های بهورزان و مراقبان سلامت، افزایش راندمان مراقبت از بیماران حوزه سلامت روان، افزایش تنوع و پوشش خدمات جامعه نگر، گسترش خدمات حوزه سلامت روان در روستا‌ها از جمله اهداف پیش روی وزارت بهداشت است.

در ادامه مریم رسولیان رئیس انجمن روانپزشکی کشور گفت: در سند چشم انداز ۲۰ ساله بر لزوم توجه به نیروی انسانی سالم و فراهم کردن زمینه‌های رشد و پرورش انسان‌های سالم تاکید کرده است. باید رضایت‌مندی اجتماعی و روانی را در کشور ارتقا و نشاط در تمام ابعاد را افزایش دهیم، میزان نشاط در جامعه پایین است، اما این که ملتی عصبی و پرخاشگر را داریم موضوعی کاملا نادرست است.

وی افزود: بهزیستی روانی مانند رضایت از زندگی و هیجانات منفی، استاندارد‌های زندگی مانند وضعیت مسکن و درآمد سرانه، مشارکت سیاسی و حقوق اساسی از جمله عوامل موثر در نشاط اجتماعی بر اساس گزارش ملی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رسولیان در پایان اضافه کرد: طبقه متوسط دارای سلامت روانی بهتری نسبت به سایر طبقات هستند. این درست نیست که بگوییم افراد ثروتمند از سلامت و نشاط بالایی برخوردار هستند، ارتباطات خانوادگی و ترویج قوانین شهروندی برای ایجاد نشاط و ارتفای سلامت روان موثر است، عزت نفس و دینداری برای مردم ایران موضوعات مهمی هستند و باعث ایجاد نشاط در ببن مردم می‌شوند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.