حقوق اجتماعی نابینایان را به رسمیت بشناسیم و رعایت کنیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد حسین قربانی درمورد روز جهانی نابینایان گفت: پانزدهم اکتبر یا ۲۳ مهر به عنوان روز جهانی نابینایان یا قانون "عصای سفید" نام گذاری شده است. قانون جامع حقوق معلولان در مجلس نهم برنامه ریزی و ابلاغ شد و در کمیسیون مشترکی تمام موارد آن مورد بررسی و تجزیه تحلیل  قرار گرفت است و امید است قانون جامع حمایت معلولان به مرحله اجرا برسد.

وی افزود: درقانون جامع حمایت از حقوق معلولان عنوان شده شرایطی متناسب با زندگی این افراد فراهم شود؛ در هر صورت تعداد و توانمندی ها و ظرفیت هایی که نابینایان دارند متفاوت است، باید آموزش های لازم برای این عزیزان فراهم شود، در حال حاضر بسیاری از مراکز خاص در تهران متمرکز است، پراکندگی جمعیت نابینایان در استان‌ها و ناتوانی دسترسی این افراد به امکانات مانع از آموزش های لازم این افراد می شود در کنار این مسئله اشتغال افراد نابینا هم مسئله مهمی است که باید متناسب با آموزشی که دیده اند فراهم شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: تعدادی از نابینایان در حوزه های مختلف آموزش دیده اند و حتی تحصیلات عالیه دارند باید از مسئولان پرسید چه میزان شرایط حضور این سرمایه استثنایی تحصیل کرده در جامعه  فراهم شده است؟ اصلا زیرساخت‌های حضور آنها در جامعه تدارک دیده شده است؟ باید بگویم نه، ما باید این فضاها را با توجه به پراکندگی این عزیزان در نقاط مختلف کشور بوجود آوریم  تا بتوانند این افراد در جامعه حضور پیدا کنند.

قربانی گفت: قانون  جامع حمایت از معلولان بسیار جامع و کامل است؛ کارشناسان و متخصصان بسیاری روی آن کار کرده حتی در تهیه طرح آن از جامعه معلولان و قشر کارشناس معلول استفاده شده  و ابعاد زندگی این قشر در لایحه مورد بررسی قرار گرفته  و به صورت قانون ارائه شده است.امروز بهزیستی با داشته های حداقلی به این عزیزان سرویس می دهد.

وی به عملکرد بهزیستی در حمایت این افراد اشاره کرد و افزود: نظارت بر عملکرد بهزیستی برعهده دولت است و به بیانی این نظارت وظیفه ذاتی مجلس است که نظاره گر عملکرد سازمان ها و نهادها است؛ شاید امروز بهزیستی با داشته های حداقلی به این عزیزان سرویس می دهد، مطلوب  و مناسب نیست ما حداقل ها را اجرا کردیم تا قانون اجرایی شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص عملکرد مالی بهزیستی تصریح کرد: بهزیستی یک نهاد عمومی غیر دولتی است که از بودجه عمومی دولت استفاده می کند بهر حال در قانون داریم که همه نهادهایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند سازمان بازرسی و دیوان محاسبات باید ورود کند و نظارتی بر عملکرد مالی آنان داشته باشند و گزارش سالانه ارائه دهند و بهزیستی از بودجه دولت استفاده می کند و از این امر مستثنی نیست؛ بهترین دستگاهی که می تواند نظارت کند دیوان محاسبات است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت قربانی در پایان به نامگذاری این روز به نام "عصای سفید" اشاره کرد و گفت: عصای سفید می‌تواند ضامن جان و سلامت یک نابینا باشد اگر عصای سفید را نبینیم این ماییم که نابیناییم؛ نابینا نیاز به ترحم ما ندارد؛ تنها حقوق اجتماعی نابینایان را به رسمیت بشناسیم و رعایت کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.