هزینه‌های درمان و آموزش بیماران اوتیسم سرسام‌آور است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعیده صالح غفاری اظهار کرد: همه ساله در بدو ثبت نام مدارس و ایام مهر انجمن با چالش‌های زیادی مواجه است، از سراسر کشور خانواده‌های بیشماری تماس گرفته و از وضعیت تحصیل فرزند اوتیسمی شان گلایه می کنند، این مشکلات از بحث پذیرش و سنجش شروع و به سرویس ایاب و ذهاب این دانش آموزان ختم می شود حتی گاهی والدین از امور کارشناسان و معلمین مدرسه شکایت می کنند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران درباره کمبود مدارس اوتیسم گفت: با افزایش شناخت والدین، ورودی دانش آموزان استثنایی مبتلا به اوتیسم به مدارس روز به روز بیشتر شد، ولی از طرفی تعداد مدارس با این رشد متقارن نبود که این امر خودش را بیشتر از قبل نشان داد، سال گدشته باهمکاری شهردار تهران سرویس‌هایی برای این دانش آموزان فراهم شد واین دغدغه مهمی بود که از روی دوش خانواده‌ها برداشته شد.
 
وی به هزینه‌های بالای درمان و آموزش افراد مبتلا به اوتیسم اشاره کرد و ادامه داد: انقدر این مخارج سرسام آور است که راه اندازی این سرویس‌ها کمی از رنجمان کم کرد، ولی انگار امسال این رویکرد کنسل شد و دیگر سهمیه‌ای برای رفت و آمد به دانش آموزان اوتیسم تعلق نگرفت.
 
صالح غفاری ادامه داد: این شرایط نامساعد در شهرستان‌ها هم وجود دارند و والدین دایما پیگیر اندکی رسیدگی در این خصوص هستند، باید توجه داشت که یکی از گروه‌های تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، دانش آموزان طیف اوتیسم هستند که ما به عنوان متولی آموزش و پرورش در این امر در حمایت کردن این دانش آموزان در زمینه‌های توان بخشی، آموزشی، بهداشت فعالیت می کنیم.

در ادامه محسن غفوریان معاون برنامه ریزی آموزشی و توان بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰ نفر دانش آموز اوتیسمی در مدارس عادی در حال تحصیل هستند و بالغ بر ۲۵۰۰ نفر دیگر در کلاس‌های خاص آمورش داده می‌شوند، درسال گذشته اولین مدرسه اوتیسم دختران راه اندازی شد و الان همچنان در حال پذیرش است.

وی اظهار کرد: دانش آموزان اوتیسمی بعد از تست و ارزیابی در صورتی داشتن توانایی، به مدارس خاص یا تلفیقی معرفی شده است یا در صورت نداشتن شرایط کافی، به مراکز بهزیستی معرفی می‌شوند، در تهران مشکل خاصی برای ثبت نام دانش اموزان اوتیسم نداریم، وضعیت ترابری شهری ما ممکن است هنوز برای معلولین به استاندارد‌های لازم نرسیده باشد، اما امسال شهرداری برای رفع کردن این مشکل دست به کار شده است.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توان بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: تاسیس یک مدرسه اوتیسم در هر استان هم در دستور کار قرار گرفته است؛ حتی در خصوص استفاده از خدمات حمایتی و دارویی و هزینه توانبخشی هم قرار شده تا سهم بیشتر از بیمه‌ی خانواده ها را سازمان استثنایی آموزش و پرورش متقبل شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان غفوریان در پایان ضمن معرفی سند اختلال اوتیسم که با همکاری و حمایت سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان، و دیگر دستگاه‌ها در کشور مصوب شده است، اضافه کرد: هر خانواده برای بهره گیری از خدمات اوتیسم می تواند با در دست داشتن مدارک و اسناد موجود از وضعیت فرزندانش، با مراجعه به اداره اموزش و پرورش استثنایی در هر استان هزینه‌های خدماتی را دریافت کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.