می‌توانیم به عنوان دروازه ورود محصولات پزشکی ایران به سایر کشورهای آفریقایی عمل کنیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سونیا بن شیخ در دیدار با سعید نمکی ضمن بیان این مطلب گفت: تبریک می گویم که آموزش پزشکی را در ایران تحت نظارت وزارت بهداشت قرار داده اید اما در تونس به این شکل نیست و آموزش پزشکی زیر نظارت وزارت علوم است و وزارت بهداشت فقط نیروهای خود را از بین فارغ التحصیلان انتخاب می کند که این یک اشکال بزرگ در سیستم بهداشت و درمان تونس است.

وزیر بهداشت تونس ادامه داد: در تونس با پدیده خروج استعدادها به ویژه پزشکان مواجهیم که عمدتا به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌روند، درصددیم که مکانیزمی را در تونس اجرا کنیم که این استعدادها و سرمایه‌ها را حفظ کنیم.

وی افزود: قانون پیوند اعضا از دهه ۸۰ در تونس وجود داشت اما این قانون اجازه نمی داد که بخش خصوصی این کار را بکند و فقط بخش دولتی می توانست که آن هم دچار اختلال شده بود. حدود شش ماه پیش شش مورد پیوند قلب در تونس انجام شد که توانستیم پیوند اعضا را در تونس مجددا از سر بگیریم.

بن شیخ به موضوع گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: گردشگری سلامت را با ساخت دارو در یک پکیج قرار دادیم و می خواهیم به صورت ملی این کار را انجام دهیم. همانطور که ایران در توسعه صنعت دارو قوی کار کرده است.

وزیر بهداشت تونس تصریح کرد: تونس دروازه ورود به آفریقا است، با احتساب درمان‌های سرپایی سالانه بیش از ۲ میلیون بیمار را در تونس درمان می‌کنیم که ۸۰ درصد آنها خارجی و عمدتا از کشورهای آفریقایی هستند.

وی برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی از ایران اعلام آمادگی کرد و گفت: حتی می توانیم به عنوان دروازه ورود محصولات پزشکی ایران به سایر کشورهای آفریقایی عمل کنیم، 70  درصد دارو را خودمان تولید می کنیم و ۳۰ درصد وارداتی هستند، در زمینه دارو ۵۰ شرکت تولیدکننده دارو داریم که یک شرکت دولتی بوده و مابقی خصوصی هستند

به گزارش وب‌دا بن شیخ در پایان اضافه کرد: آماده همکاری با ایران در زمینه تولید دارو هستیم، در زمینه تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت قرار است طرح نوسازی بیمارستان‌های تونس تا ۲۰۲۰ اجرا شود و علاقه مندیم  شرکت های ایرانی هم در این زمینه همکاری کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.