پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احمد رئیس السادات به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان اظهار داشت: پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است و از معضلات اصلی تهدید کننده سلامت به ویژه در سالمندان به شمار می‌رود.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران ادامه داد: در پوکی استخوان تراکم استخوان‌ها کاهش می‌یابند و استخوان‌ها متخلخل‌تر می‌شود و به دلیل تغییر کیفیت ساختاری استخوان، خطر و احتمال شکستگی در آنها افزایش می‌یابد. این بیماری هم به دلیل اختلالاتی که در عملکرد فرد ایجاد می‌کند و هم به علت شکستگی‌های ناشی از آن اثرات مخربی بر کیفیت زندگی مبتلایان دارد.

وی افزود: ۲۰ اکتبر "۲۸ مهر" توسط سازمان بهداشت جهانی و بنیاد بین‌المللی استئوپروز روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری این روز، ارتقای سطح آگاهی عمومی در خصوص پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان است.

رئیس السادات گفت: هر سال به صورت سمبلیک شعار یا نمادی برای معرفی این روز و فعالیت‌های یکساله مرتبط با آن در نظر می‌گیرند. امسال ۲۰۱۹ عنوان " آن است پوکی استخوان" به عنوان سرتیتری برای تصاویر و داستان‌های احساسی مردمی که دچار پوکی استخوان شده‌اند جهت تاثیرگذاری بر سایرین در نظر گرفته شده است.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران تصریح کرد: حدود ۱۷ درصد بزرگسالان بالای ۳۰ سال دچار پوکی استخوان هستند و این آمار در استان‌های شمالی از جمله گلستان، مازندران، تهران و آذربایجان بیشتر از استان‌های جنوبی مانند فارس و بوشهر گزارش شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس پژوهش‌های داخلی بیش از ۲۰ درصد خانم‌های بالای ۵۰ سال دچار پوکی استخوان هستند. حدود ۱۰ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند و با افزایش امید به زندگی این میزان بیشتر خواهد شد و در نتیجه بر جمعیت مبتلا به پوکی استخوان افزوده خواهد شد، از هر سه خانم بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر دچار شکستگی مرتبط با پوکی استخوان می‌شود و خسارات مادی، جسمی و روحی قابل توجهی ایجاد می‌کنند.

رئیس السادات ادامه داد: اگرچه عامل ژنتیک و وراثت مهم‌ترین عامل تعیین کننده تراکم استخوان به شمار می‌رود، ولی تغذیه، فعالیت فیزیکی و پرهیز از عادات غلط از مهم‌ترین عوامل قابل اصلاح در ابتلا به پوکی استخوان به شمار می‌روند.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: استئوپروز یک بیماری خاموش است؛ چرا که تا وقتی که شکستگی در استخوان اتفاق نیفتاده باشد، درد و شکایت جدی ایجاد نمی‌کند و نمی‌توان به وجود آن پی برد، تشخیص استئوپروز مبتنی بر انجام سنجش تراکم استخوان است و در افراد با عوامل خطر و در سنین خاص باید انجام شود.

وی در خصوص اینکه چه کنیم که استخوان‌های سالمی داشته باشیم تصریح کرد: پنج اقدام برای داشتن استخوان سالم و پیشگیری از شکستگی در آینده لازم است. اقدام اول انجام ورزش منظم شامل ورزش‌های تحمل کننده وزن، تقویت عضلات و تمرینات تعادلی است.

رئیس السادات ادامه داد: اقدام دوم تغذیه مناسب شامل مصرف غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین د "مانند لبنیات" و پروتئین مانند ماهی و تخم مرغ و حبوبات و همچنین میوه و سبزیجات تازه است و اقدام سوم پرهیز از عادت‌های غلط در زندگی از جمله تلاش برای داشتن وزن مناسب، اجتناب از کشیدن سیگار و مصرف الکل و همینطور مصرف بی‌رویه قهوه و نوشیدنی‌های گازدار است.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: اقدام چهارم پیگیری اینکه آیا نشانه‌ای از خطر جهت ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد یا نه؟ مثلا سابقه شکستگی استخوان بر اثر صدمات و یا زمین خوردن ملایم، یائسگی زودرس "زیر ۴۵ سال" شکستگی لگن در خانواده، بیماری‌هایی چون دیابت و روماتوئید آرتریت و برخی از بیماری‌های گوارشی، مصرف داروهای کورتونی و ضد تشنج و داروهای بیماری‌های تیروئید، کوتاهی قد و لاغری مفرط از مهم‌ترین نشانه‌های خطر ابتلا به پوکی هستند.

به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: اقدام پنجم پیشگیری از زمین خوردن و تشخیص و درمان به موقع پوکی استخوان با ویزیت پزشک و انجام سنجش تراکم استخوان است، پنجمین سمپوزیوم تازه‌های پوکی استخوان به همت انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران و با همکاری واحد توسعه پژوهش‌های بالینی بیمارستان شهید مدرس "سعادت آباد" تهران در تاریخ جمعه سوم آبانماه برگزار می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.