شایع‌ترین علت مسمومیت گزارش شده کماکان مسمومیت دارویی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کیانوش جهانپور ضمن بیان این مطلب افزود: کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به افسردگی یا افرادی که تعادل رفتاری ندارند، بیش از دیگران در معرض خطر بروز مسمومیت، بویژه مسمومیت های دارویی هستند، شایعترین علت مرگ و میر ناشی از مسمومیت نیز ناشی از مواد اعتیادآور مخدر و محرک از جمله ترامادول و متادون است.

وی افزود: هفته پیشگیری از مسمومیت ها از اول تا هفتم آبان هر سال برگزار می شود، در این هفته به روال هرساله در سراسر کشور، تمرکز بر اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و آموزش پیشگیری از مسمومیت در کودکان، مسمومیت ناشی از داروها، سموم دفع آفات، مواد شیمیایی، سوء مصرف مواد و داروهای روانگردان، گازها و بویژه منوکسید کربن و قارچهای سمی خواهد بود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: محوریت اقدامات نظام سلامت در این رابطه، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و آموزش عمومی نحوه پیشگیری از مسمومیت ها از جمله ایمن سازی منازل، محلهای کار، مدارس و مهدهای کودک و آموزش و نحوه استفاده صحیح از فرآورده های دارویی و شیمیایی است، متاسفانه شایعترین علت مسمومیت گزارش شده کماکان مسمومیت دارویی است.

جهانپور گفت: یکی از شایعترین علل مرگ و میر در تمام دنیا نیز مسمومیت هاست، تحقیق و بررسی علل مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها در اتخاذ تصمیمات و بهبود استانداردهای لازم برای پیشگیری از حوادث ناگوار، نقش مهمی را ایفا می کند.

وی اظهار کرد: مسمومیت یک مشکل بهداشت جهانی قابل توجه است. براساس داده های WHO ، در سال 2012 حدود 193.460 نفر در سراسر جهان تنها بر اثر مسمومیت غیر عمد درگذشتند. از این مرگ و میرها ، 84 درصد در کشورهای کم درآمد و متوسط رخ داده است. در همان سال، مسمومیت های غیر عمدی باعث از بین رفتن بیش از 10.7 میلیون سال زندگی سالم شد.

به گزارش وب‌دا رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد: هر ساله تقریباً یک میلیون نفر در نتیجه خودکشی در جهان جان خود را از دست می دهند و به عنوان مثال ، تخمین زده می شود که صرفا مصرف عمدی سموم دفع آفات باعث سالانه 370،000 کشته در دنیا شود و  با محدود کردن در دسترس بودن و دسترسی به سموم دفع آفات و داروهای پرخطر و موادشیمیایی بسیار سمی، می توان تعداد این مرگ و میرها را کاهش داد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.