اپیدمیولوژی یکی از رشته‌های مادر در حوزه سلامت عمومی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی اکبر حقدوست اظهار داشت: در یکی از پنل های نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران در مورد این بحث و تبادل نظر شد که آیا اپیدمیولوژیست ها به جز نیروهای فنی که باید به دنبال ریشه یابی بیماری ها باشند، می توانند نقش مدیریتی بر عهده گیرند یا خیر و باید چه مهارت هایی را داشته باشند.

رییس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی ادامه داد: دانشجویان رشته اپیدمیولوژی مطالبی را در مورد مدیریت، اقتصاد و ساختارهای نظام سلامت و مدل های اقتصاد سلامت آموزش هایی را فرا می گیرند و آنها اگر این موارد را تقویت کنند، می توانند نقش موثرتری در نظام سلامت داشته باشند.

وی افزود: حوادثی مانند حادثه لردگان در یک مقطع زمانی، پررنگ و بعد هم فراموش می شود. نقش اپیدمیولوژیست ها قبل و بعد از این حوادث است. قبل از ابتلای چندین نفر در روستای چنار محمودی لردگان، وزارت بهداشت مستندات قابل قبولی با کمک اپیدمیولوژیست ها تولید کرده بود و حدس وجود چنین کانون هایی در کشور داده شده بود و این منطقه نیز به عنوان یکی از کانون های ویروس HIV شناسایی شده بود.

حق دوست گفت: وزارت بهداشت با رعایت اصول و استانداردهای اخلاقی، مواردی از ابتلای مردم روستای چنارمحمودی به ویروس HIV را شناسایی و مدیریت کرده بود تا اینکه این حادثه تبلیغاتی شد و از حوزه علمی به حوزه رسانه ای کشیده شد و قطعا بعد از مدتی هم فراموش می شود و حتما در ادامه کار برای مدیریت بهتر بیماری و شناسایی سایر کانون های بیماری ها، نقش اپیدمیولوژیست ها ویژه بوده و خواهد بود.

به گزارش وب‌دا این متخصص اپیدمیولوژی در پایان اضافه کرد: قطعا باید حرف های علمی سالم را بیشتر به مردم بزنیم و مواضع علمی و زیبایی از سوی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام شد که خیلی از این مواضع بر اساس اطلاعات اپیدمیولوژی بود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.