سکته مغزی در سه ساعت ابتدایی قابل درمان است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سکته های مغزی در مواقعی که گردش خون به مغز متوقف شود و یا کاهش پیدا کند رخ می دهد. در صورت وقوع سکته های مغزی، مغز اکسیژن و مواد مغذی کافی دریافت نمی کند و سلول های مغزی شروع به مردن می کنند. دراین مواقع می توان گفت سکته مغزی موردی اورژانسی است و نیازمند اقدامات فوری درمانی است.

دکتر بابک زمانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس انجمن سکته مغزی در خصوص سکته مغزی گفت: متاسفانه سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در ایران و پنجمین علت در دنیا است؛ این بدان معنی است که سکته مغزی قابل درمان است و تنها نیازمند امکانات کافی است.

وی در خصوص علائم سکته مغزی افزود: از جمله علائم ابتدایی سکته مغزی به طور خلاصه می توان به اختلال تکلم، کج شدن صورت و ضعف بازو اشاره کرد، سکته مغزی موردی حاد است که نیازمند دخالت اورژانس می باشد و فرد بیمار حتما باید به وسیله آمبولانس های شهری به مراکز درمانی که توسط پزشک اورژانس تشخیص داده می شود به نزدیک ترین بیمارستان برای انجام اقدامات درمانی منتقل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در سکته مغزی به دلیل اینکه مغز دچار آسیب می شود و در هر لحظه احتمال صدمه بیشتری به سلول های مغزی وجود دارد، لذا این اورژانس وآمبولانس است که می دانند چه بیمارستانی برای درمان مناسب است؛ گفتنی است افراد در برخورد با این موارد باید از هر گونه دخالت در امور پزشکی خودداری کرده و با پزشکان اورژانس نهایت همکاری را به عمل آَورند.

زمانی در خصوص سکته مغزی حاد نیز گفت: سکته مغزی حاد به معنی آن است که فرد دچار اختلال تکلم، ضعف بازو و کج شدن صورت شده است؛ گفتنی است که زمان در درمان سکته مغزی بسیار مهم است و باید گفت سکته مغزی تا ۳ ساعت قابل درمان است.

وی تاکید کرد: افراد در مواجهه با سکته مغزی از انجام هر گونه اقدامی خودداری کنند، افراد همواره باید به این نکته توجه کنند که در مواجهه با سکته مغزی، اقداماتی مثل گرفتن فشار خون واستفاده از زالو در درمان تزریق سکته مغزی تاثیری ندارد و حتی با خطر مواجهه است و فقط با ۱۱۵ تماس گرفته و نهایت همکاری را با تکنسین اورژانس انجام دهند، متوسط رسیدگی آمبولانس در شهر تهران ۱۴.۵ دقیقه است، درمان سکته مغزی تا سه ساعت امکان پذیر است و انجمن سکته مغزی در صدد کاهش زمان رسیدگی آمبولانس ها تا زمان تزریق اولین دارو است.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران تصریح کرد: در کشور ما به دلیل اشکالات فرهنگی و سبک زندگی نامناسب متاسفانه برای این مسائل مهم هزینه ای نمی شود این در حالی است که برای بسیاری از موراد مثل جراحی های زیبایی دولت، رسانه ها و مردم هزینه های بالایی می کنند و به همین دلیل نیازمند برنامه ریزی در زمینه درمان مناسب و اطلاع رسانی به مردم نداریم. 

به گزارش مهر زمانی در پایان در خصوص آمار ابتلا به سکته مغزی نیز افزود: متاسفانه به دلیل برنامه ریزی های نادرست تنها آماری که از این مهم در دسترس است مربوط به سال ها قبل است که در یک جامعه آماری صد هزار نفری ۱۵۰ مورد بوده است و بقیه آمارها ترجمه ثبت بیماری در کشورهای اروپایی و تبدیل آن به جمعیت ایران است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.